ATVPRO akkuopas
Lue lisää mönkijän, traktorimönkijän ja moottoripyörän akuista
Kaikki akut toimitetaan valmiiksi täytettyinä ja ladattuina suoraan ajoneuvoosi asennettavaksi. Ainoa mitä sinun tarvitsee tehdä, on kytkeä akun plus- ja miinusnavat. Tässä oppaassa käymme läpi akun asentamisen ja joitakin käteviä vinkkejä.
Tässä oppaassa käydään läpi seuraavat asiat:
– Akun tarkistus
– Lepojännite
– Jännitteen mittaus yleismittarilla
– Akkulaturi
– Akun asennus
– Akunnavat
– Oikea jännite
– Huoltolataus
– Plus- ja miinuskaksoisliitännät
– Välikkeet
Tarkista mönkijäsi akku
Näin mittaat mönkijän akun määrittääksesi lepojännitteen ja latausjännitteen.
1. Aloita paikallistamalla akku. Se on yleensä satulan alla tai mönkijän etumuovin alla.
2. Ota esille yleismittari ja laita se asetukseen 20V DC. (20 voltin tasavirta)
3. Mittaa akun navoista (punainen plus ja musta miinus) moottorin ollessa pois käynnistä, jännitteen pitäisi olla nyt 12,7–13 volttia.
4. Käynnistä mönkijäsi ja mittaa navoista. Yleismittarin pitäisi näyttää 13,5–14,5 volttia, mikä tarkoittaa, että mönkijä lataa niin kuin pitääkin ja akku vastaanottaa latausta.
Jos mönkijässäsi ei ole vähintään 12,5/12,7 voltin "lepojännitettä" silloin, kun moottori on sammutettu, akku on vaarassa vaurioitua, koska tavalliset mönkijän akut eivät kestä liian alhaista jännitettä edes lyhyempiä aikoja.
Aseta akku lataukseen ja tarkista (akkulaturi irrotettuna), että jännite on noussut päivän tai kahden kuluttua. Jos näin ei ole, on olemassa vaara, että akku on vaurioitunut eikä sitä voi pelastaa. Kylmemmällä säällä tai seisottuaan jonkin aikaa autotallissa vaarana on, että mönkijä ei käynnisty.
Huomioitavaa:
Täyteen ladatun mönkijän akun lepojännitteen tulee olla 12,7 volttia (moottori sammutettuna). Moottorin käydessä jännitteen pitäisi olla 13,5–14,5 volttia (joskus enemmän). Jos mönkijäsi latautuu alle tämän, akku voi olla liian huonossa kunnossa. Aloita lataamalla akku akkulaturilla. Jos se ei auta, vaihda akku ja lataa se täyteen ennen uutta testausta. Jos jännite on edelleen alle 13–14 volttia mönkijän ollessa käynnissä, taustalla voi olla vika, joka voi olla rikkinäinen lataussäädin (melko yleinen) tai rikkinäinen staattori (vähemmän yleinen ja yleensä johtaa siihen, että mönkijä on myös täysin kuollut).
Jos mönkijäsi lataa liikaa, jopa 16–17 volttia, tämä viittaa myös vikaan latauspuolella. Silloin keität akun rikki ja vaarana on vaurioittaa muita elektronisia laitteita. Tämä vika on myös todennäköisesti lataussäätimessä.
Suosittelemme kaikille esimerkiksi CTEK:n akkulaturin liittämistä silloin, kun et käytä mönkijää. Nykypäivän akkulaturit ovat älykkäitä, ja sinun tarvitsee vain kytkeä se pistorasiaan ja painaa käynnistyspainiketta, niin ne huolehtivat itse itsestään. Jos sinulla on akkulaturi, joka ylläpitolataa akkuasi, kun et käytä mönkijääsi, et koskaan ota riskiä, että mönkijä ei käynnisty siksi, että akun jännite on liian alhainen!
Yleistä akuista
Jos mönkijäsi on seissyt jonkin aikaa, ei ole harvinaista, että käynnistinrele vain naksahtaa käynnistettäessä. Yleinen virhe, jonka monet tekevät, on laittaa mönkijä pois talveksi tai pysäköidä se autotalliin ilman akun huoltolatausta.
Useimmissa markkinoilla olevissa mönkijöissä on nykyään 12 voltin ja 14–30 ampeerin akku, ja koska ne ovat kooltaan pieniä verrattuna auton akkuun, jonka ampeerimäärä on monta kertaa suurempi, mönkijän akut ovat erittäin herkkiä itsepurkautumiselle. Digitaaliset instrumentit ja muut elektroniset ohjaimet ja vastaavat vetävät muutaman milliampeerin, kun mönkijä on sammutettu, ja tämä voi riittää siihen, että akun lataustaso putoaa vahinkoa aiheuttavan tason alapuolelle.
Kun sanotaan, että mönkijän akku on 12V, se ei tarkoita, että jännitteen pitäisi olla 12,0 volttia navoista mitattuna. Päinvastoin, kahdentoista voltin akku on periaatteessa kuollut tarkalleen kahdellatoista voltilla. Terveen akun lepojännitteen pitäisi olla noin 12,7 volttia. Jo akun ollessa 12,5 volttia se on menettänyt puolet tehostaan, ja kahdessatoista voltissa se on periaatteessa tyhjä ja tässä tilassa erittäin herkkä jäätymiselle.
Ei ole kovinkaan epätavallista, että työskentelet mönkijän kanssa lyhyen aikaa mutta paljon tehoa vaativilla laitteilla, kuten vinssillä auran nostamiseksi ja laskemiseksi tai puun juontamiseksi sisään, kädensijojenlämmitykseen tai lisävalojen käsittelyyn. Kun olet lopettanut työsi, pysäköit mönkijän, ja kun sinun on käynnistettävä se muutaman päivän kuluttua, käynnistysrele vain naksahtaa. Kun ajat mönkijällä, se lataa samalla akkua, mutta jos sinulla on paljon virtaa vaativia laitteita käynnissä, mönkijä ei pysty lataamaan akkua kunnolla. Kun sammutat sen päivän päätteeksi, lepojännitteen taso voi olla aivan liian alhainen.
Siksi on aina hyvä tapa kytkeä akkulaturi mönkijään heti, kun sammutat sen päivän päätteeksi. Nykyisten älykkäiden akkulaturien ja pikaliittimien avulla laturi on erittäin nopea kytkeä laturiin. Ripusta näkyville CTEK-pikaliitin kurkistamaan satulan alta ja kytke laturi autotallissa heti pysäköinnin jälkeen, jotta akku pysyy tuoreena ja mönkijä on aina valmis käynnistymään. Yksi ensimmäisistä kysymyksistä, joita kysymme, kun joku ottaa meihin yhteyttä ja pyytää apua vikojen paikallistamiseen silloin, kun mönkijä ei käynnisty, on akun kunto. Usein saamme vastauksen, että se on käytännössä uusi, se on ostettu vasta puoli vuotta sitten. Valitettavasti mönkijän akun voi tuhota melko helposti paljon nopeammin, jos et ole huolellinen akun ylläpitolatauksessa. Tämän vuoksi on aina hyvä kytkeä se akkulaturiin silloin, kun mönkijä ei ole käytössä.
Akkutyyppejä
Kaikissa tavallisissa markkinoilla olevissa mönkijöissä on ns. AGM- eli Absorbent Glass Mat (absorboiva lasikuitumatto) -akku. Se on lyijyhappoakku, joka on hyvin samanlainen kuin tavallisesti autoissa, mutta mönkijöiden akut on mukautettu hieman kovempaa käyttöä varten, ja siksi niissä on itse lasikuitumatto, joka estää akun vaurioitumisen maastossa ajettaessa. Valtaosa mönkijöiden akuista on suljettua, huoltoa tarvitsematonta tyyppiä. Tämä tarkoittaa, että et voi tai sinun ei pitäisi avata akkukennoja sulkevaa kantta täyttääksesi akun uudella akkuvedellä. Akut täytetään ennen kuin ne toimitetaan sinulle ja ne ylläpitävät happotasoaan. Happo voi valua yli venttiilin kautta, jos akussa on vika tai jos satut lataamaan akkua väärin, esim. niin, että se kiehuu liittäessäsi 24 voltin laturin 12 voltin akkuun tai jos käytät vanhempaa akkulaturia, joka ei ole itsesäätyvä. Geeliakut ovat samantyyppisiä akkuja kuin AGM-akut, mutta kuten nimestä voi päätellä, happo eli elektrolyytti on geelimäistä, mikä antaa sille hyvät ominaisuudet käytettäväksi maastoajoneuvoissa.
Geeliakuissa elektrodit kuluvat vähemmän tavalliseen lyijyakkuun verrattuna, mutta geelin vuoksi sen sisäinen vastus on suurempi, minkä vuoksi se ei pysty tuottamaan tarpeeksi suurta kylmäkäynnistysvirtaa moottorin käynnistämiseksi toistuvasti.
Akuista on saatavana uudempia ja nykyaikaisempia versioita litium- tai litiumhybriditekniikalla varustettuina, joita voidaan käyttää myös mönkijöissä. Litiumilla on se etu, että akut voidaan rakentaa niin, että niistä tulee erittäin kevyitä, mikä on suuri etu kilpa-ajomaailmassa. Mönkijöissä, joissa on paljon tehoa vaativia varusteita ja joilla ajetaan usein kylmällä säällä, puhdas litiumakku ei ole suositeltava, koska se yksinkertaisesti lakkaa toimimasta tietyn lämpötilan jälkeen eikä se kestä suuria lisälaitteita, kuten vinssi, kahvojen lämmitys ja valot jne. Litiumakkujen kanssa täytyy muistaa, että ne vaativat periaatteessa aina erikoislaturin, sillä litiumakkua ei voi ladata laturilla, joka ei sovellu sille, koska akku yksinkertaisesti ja kirjaimellisesti murtuu.
Tällä hetkellä AGM-akut ovat edelleen mönkijöiden yleisin akkutyyppi niiden suorituskyvyn ja hinnan ansiosta, ja jos huolehdit akusta, se kestää pidempään.
Akun koko
Kuten mainitsimme, useimmissa nykyisissä mönkijöissä on 12 voltin akku, mutta ampeerimäärä sen sijaan vaihtelee melko voimakkaasti. Suurempien mönkijöiden akuissa on usein suurempi ampeerimäärä, jotta ne jaksavat pyörittää moottoria. Useimmiten akku vaihdetaan vastaavaan, joka on jo asennettuna. Tämä johtuu siitä, että mönkijän akun fyysisellä koolla on usein ratkaiseva merkitys, koska akkutila on mukautettu tietynkokoisen akun mukaan ja akun koko usein seuraa ampeerilukua. Enemmän ampeereita vastaa suurempikokoista akkua. Jos tila sallii, voi asentaa ongelmitta akun, jonka ampeerimäärä on suurempi kuin alkuperäisen. Korkeampi ampeerimäärä tekee akusta vähemmän kylmäherkän, jolloin sillä on pienempi itsepurkautumisriski haitallisilla tasoilla. Suurempiampeerinen akku mahdollistaa myös enemmän virtaa kuluttavien varusteiden asentamisen. Motobatt-akuillamme on usein hieman korkeampi ampeeriluku kuin muilla saman merkinnällä varustetuilla ja samankokoisilla akuilla. Yleisimmällä Motobatt MBTX20:lla (YTX20) on esimerkiksi 21 ampeerituntia verrattuna muihin YTX20-akuihin, jotka ovat 18–19 Ah.
Kaksois- tai rinnakkainkytketyt akut
Kun sinulla on paljon tehoa vaativia laitteita, on houkuttelevaa kytkeä rinnan (älä kytke sarjaan, koska saat 24 volttia, josta useimmat mönkijät eivät pidä) lisäakku kapasiteetin lisäämiseksi. On tärkeää huomioida, että jos aiot tehdä näin, sinun on käytettävä kahta akkua, joilla on sama ampeeriluku (ja tietysti myös jännite), jotta tämä toimisi. Tämä siksi, että kaksi rinnakkainkytkettyä akkua, joilla on eri ampeerit, pyrkivät tasapainoon ja antavat alemman ampeeritason molemmissa akuissa. Ei myöskään ole varmaa, että mönkijän latausjärjestelmä pystyy lataamaan akut, sillä sitä ei ole mitoitettu muuhun kuin alkuperäiseen kokoonpanoon. Jos aiot kytkeä mönkijään kaksi akkua, on suositeltavaa käyttää erotusrelettä ja hyvää tietämystä, jotta se toimii.
Suosittuja mönkijän akkuja
Mönkijän Motobatt-akun asennus
• Avaa laatikko ja tarkista, että kaikki asennustarvikkeet ovat mukana. Sinulla on oltava sarja akun napoja, kiinnitysruuvi ja kuusiokoloavain asennusta varten. Jotkut akut sisältävät myös välikappaleita, jos asentaminen tapahtuu akkukoteloon, joka on suurempi kuin itse Motobatt-akku.
• Tarkista, että akussa on oikea jännite. Sen tulee olla 12,7–12,85 volttia.
• Tarkasta, miten nykyisen akkusi navat ovat ja missä asennossa akku on akkukotelossa. Käytä mukana toimitettuja välikappaleita, jotta akku pysyy hyvin akkukotelossa.
• Nosta suojatulpat irti liittimistä, joita käytät veitsellä tai kapealla ruuvimeisselillä ja jätä tulpat akun napoihin, joita et käytä.
• Kiinnitä akun navat mukana toimitetuilla kuusiokoloruuveilla liittimiin, joista irrotit suojatulpat, yksi akun napa miinukseen (musta) ja yksi plussaan (punainen). Sinun ei tarvitse käyttää Loctitea ruuveissa, koska liitoskohdat ovat hieman kartiomaisia, jotta ruuvit pysyvät paikoillaan. Älä kiristä ruuveja liikaa!
• Asenna akku ajoneuvon akkukoteloon ja liitä plus- ja miinuskaapelit akun napoihin mukana toimitetuilla ruuveilla. Älä kiristä näitäkään liikaa!
Valmista!
1. Irrota suojatulpat varoen
2. Akunnapaliitos
3. Akunnapojen asennus
Virtajohtojen asennus akkukengillä tai ilman.
Voit asentaa kaapelit ajoneuvosta joko suoraan akun napaliitäntöihin tai akkukenkien kautta (esimerkki B).
Huoltolataus
Tavallisten AGM-happoakkujen tapaan Motobatt-akut on huoltoladattava, jos ne jätetään käyttämättä pitkiksi ajoiksi. Jos käytät mönkijääsi metsätöissä ja käytät paljon elektroniikkalaitteita, mönkijän akkua kannattaa huoltoladata silloin, kun et käytä sitä, jotta akku pysyy aina hyvässä kunnossa. Jos laitat ajoneuvosi seisontaan pitkiksi ajoiksi, huoltolaturi on välttämätön, jotta akku ei purkaudu ja tuhoudu. Tämä on yhteistä kaikille happo- ja geeliakuille.
Kaksi plus- ja miinusliitäntää
Motobatt-akkuihin, joissa on kaksi plus- ja miinusnapaa, kuten kuvassa alla, voit käyttää molempia napoja lisätarvikkeiden, kuten akkulaturien, GPS:n, vinssikaapeleiden tai muiden sähkölaitteiden asentamiseen. Saatat joutua täydentämään akkua liittimillä tai ruuveilla, jotta voit käyttää kaikkia neljää napaa.
Välikkeet
Välikkeet ovat muoviosia, jotka auttavat pitämään akun tiukasti paikallaan ajoneuvosi akkukotelossa. Useimmat Motobatt-akut sisältävät nämä välikkeet. Näitä käytetään silloin, kun Motobatt-akku on pienempi kuin alkuperäinen akku ja se on vakautettava pysymään akkukotelossa. Joissakin tapauksissa sinun ei tarvitse käyttää näitä välikappaleita.