Nopeat toimitukset Tuhansittain tavaroita varastossa Toimitus alkaen 5,99 €
Mönkijän varaosat ja lisävarusteet verkosta!
Suosikkeja (0)

ATV PRO Huolto-Opas

Lue lisää mönkijän huoltamisesta

Lue lisää siitä, miten voit huoltaa mönkijääsi itse. ATVPRO löydät kaikki huoltotiedot, joita tarvitset huolehtiaksesi mönkijästäsi parhaalla mahdollisella tavalla. Alla olevassa oppaassa käymme läpi mönkijän yleisimmät huoltovaiheet.

Tässä oppaassa käydään läpi seuraavat asiat:

– Vaihda öljy ja öljynsuodatin – Vaihda veto-/tasauspyörästön öljy – Vaihda ilmansuodatin – Vaihda sytytystulppa – Tarkista ja vaihda variaattorin hihna
Tässä oppaassa kerrotaan, kuinka mönkijän perushuolto suoritetaan ja kuinka usein huolto- ja ylläpitotöitä on suoritettava yleisten suositusten mukaisesti. Huomaa, että tämä yleisopas on kokonaisuudessaan mukautettu mönkijöille, mutta eri mönkijämerkkien ja -mallien välillä on eroja. Tarkista aina huoltooppaasi tai kysy paikalliselta korjaamoolta, jos olet epävarma jostakin asiasta, tai soita meille ATV Husetille, niin autamme sinua mielellämme. Huomaa myös, että mahdollinen valmistajan takuun voimassaolo edellyttää, että huolto suoritetaan ammattikorjaamossa.

Esimerkki huoltosarjasta

Öljyn ja öljynsuodattimen vaihtaminen

Alla oleva kuvaus koskee mönkijöitä, jotka käyttävät samaa moottori- ja vaihteistoöljyä. Tämä on yleisin moottorityyppi mönkijöissä, ja sitä käyttävät mm. Arctic Cat, Allroad, CF Moto, Dinli, Goes, Hisun, Honda, Kawasaki, Kymco, SMC, Suzuki, TGB, Yamaha jne. Mönkijöille, joissa on erillinen moottori-/vaihteistoöljy, pääasiassa Can-Am ja Polaris, menettely on periaatteessa sama, mutta sillä erolla, että käytössä on kaksi erilaista täyttö- ja tyhjennystulppaa sekä kaksi eri öljyä.
1. Aloita tilaamalla tarvittavat osat ja tarkista, että sinulla on työhön tarvittavat, sopivat työkalut ja laitteet. a. Kuluvat osat: moottoriöljy/vaihteistoöljy, öljynsuodatin b. Työkalut: Kiinto- tai hylsyavaimet tyhjennystulpalle ja mahdollisesti öljynsuodattimen korkille sekä siirtoleukapihdit tai öljysuodattimen irrotustyökalu öljynsuodattimien löysäämiseen. c. Lisäksi: Jäteöljysäiliöt, suojakäsineet, kuivausrätit, pieni suppilo.
2. Moottori-/vaihteistoöljy on vaihdettava öljyn ollessa melko lämmintä, jotta mahdollisimman suuri osa vanhasta öljystä valuu ulos. Joten lämmitä mönkijän moottoria ennen öljynvaihtoa ja pysäköi mönkijä tasamaalle ennen työn aloittamista.
3. Paikanna täyttötulppa, joka on yleensä moottorin vasemmalla tai oikealla puolella, jalkojesi korkeudella, kun istut mönkijässä ja usein sijoitettuna käsin avattavan muovikannen takana. Täyttötulppaan on usein yhdistetty mittatikku, jonka lisäksi siinä on kiinnike, joka helpottaa sen avaamista.
4. Paikanna tyhjennystulppa, joka on yleensä suoraan moottorin alapuolella ja on yksi pulteista, joissa on suurempi kanta, useimmiten 14–19 mm. Jos mönkijässäsi on muovinen tai alumiininen pohjapanssasi, siinä on usein tyhjennystulpan aukko, joka helpottaa tulpan paikantamista. Vinkki! Irrota mönkijän pohjapanssari, jos siitä ei ole liikaa työtä, jotta vältyt pohjapanssarin tahriintumiselta öljyyn tyhjennyksen yhteydessä. Aseta öljynkeräysastia tyhjennystulpan alle ja avaa tulppa.
5. Samalla kun odotat, että öljy valuu ulos, voit paikantaa ja purkaa öljynsuodattimen. a. Mönkijöiden öljynsuodattimia on kahdenlaisia: moottoriin asetettava sekä Spin-on-suodatin. Kuten yllä mainittua, toinen suodatintyypeistä asetetaan moottoriin ja siihen on helppo pääsy suoraan suodattimen kannen takaa. Spin-On-suodatin ruuvataan puolestaan kiinni moottorin ulkopuolelta.
b. Paikanna öljynsuodatin (Yllä: Spin-On, alla: moottoriin asetettava)
c. Spin-on-suodatin irtoaa helpoimmin tarttumalla siihen siirtoleukapihdeillä, suurilla pihdeillä tai öljynsuodattimen irrotustyökalulla. Se irrotetaan kiertämällä sitä vastapäivään. Sisään asetettava suodatin sijaitsee usein pyöreän kannen takana ja moottorin sivulla. Kansi on usein kiinnitetty 3:llä tai 4 ruuvilla, joiden kanta on 8 mm. Vinkki! Kun löysäät öljynsuodatinta, pieni määrä öljyä vuotaa ulos. Kun laitat liinan sen alapuolelle, vältyt tahraamasta moottoria. Ota huomioon myös seuraavat sisään asetettavaan öljysuodattimeen liittyvät asiat: Kannessa, jonka takana suodatin on, on usein O-rengas tiivisteenä. Tarkista, että se on paikallaan ja ehjä.
6. Kun olet irrottanut öljynsuodattimen ja puhdistanut huolellisesti öljynsuodattimen asennuspinnan, voit asentaa uuden öljynsuodattimen. a. Spin-On-suodattimet asennetaan vain käsin. Levitä vähän öljyä O-renkaaseen, joka tiivistää suodattimen moottoria vasten ennen sen ruuvaamista kiinni. Kiristä ruuvit lopuksi kunnolla käsin. b. Sisään asetettava suodatin asennetaan kumitiiviste sisäänpäin. Suodatinkannen ja öljynsuodattimen väliin on usein asennettu jousi, älä unohda sitä!
7. Nyt moottori-/vaihteistoöljyn pitäisi olla valunut kokonaan ulos, joten laita tyhjennystulppa takaisin paikalleen moottorin alle ennen täyttämistä uudella moottoriöljyllä. Öljytulpan ja moottorin välissä on usein metallitiiviste, jota tarvitsee harvoin vaihtaa, mutta sitä voidaan käyttää uudelleen, kunhan öljytulpan ympärillä ei ole aiemmin ollut vuotoa. Puhdista öljytulppa ja tarkista, että kierteet tai tiiviste eivät ole vaurioituneet. Öljytulppa kiristetään käsin räikkävääntimellä tai kiintoavaimella, yleensä noin 25–30 Nm:iin. Kiristä tulppa hyvin, mutta älä liian tiukasti. Älä missään nimessä kiristä öljytulppaa mutterinvääntimellä tai muulla sähköisellä/paineilmatyökalulla!
8. Nuyt on aika täyttää moottori-/vaihteistoöljy. Tarkista huolto-oppaasta tai huoltosarjan tiedoista verkkosivuiltamme, kuinka paljon öljyä mönkijääsi kuluu, ja mittaa oikea määrä. Täytä moottoriöljyä täyttötulpan kautta suppilon avulla välttyäksesi roiskeilta ja kierrä sitten öljyntäyttötulppa takaisin kiinni. Vinkki! Jos sinulla ei ole aavistustakaan, kuinka paljon öljyä koneeseen tulee laittaa, voit aina mitata, kuinka paljon öljyä koneesta tuli ulos, ja lisätä saman määrän. On kuitenkin erittäin tärkeää, että tarkistat öljytason mittatikulla koneen käynnistämisen jälkeen, kun olet antanut sen käydä minuutin tai pari. Ota meihin yhteyttä ja autamme sinua mielellämme.
9. Ennen kuin käynnistät mönkijäsi uudelleen, käy läpi alla oleva tarkistuslista, jotta mitään ei ole jäänyt huomaamatta!
10. Öljynvaihdon tarkistuslista: a. Tyhjennystulppa on paikallaan ja kunnolla kiristetty! b. Uusi öljynsuodatin on kiinnitettynä kunnolla paikalleen. c. Öljyä on täytetty oikea määrä. d. Täyttötulppa on kierretty kiinni
11. Nyt voit käynnistää ja antaa mönkijän käydä 1–2 minuutin ajan ja tarkistaa sitten mittatikulla (joka on yleensä täyttötulpassa), että öljytaso on oikea. Säädä tarpeen mukaan.
Ota huomioon: Tarkista aina huolto-oppaasta, paikalliselta korjaamolta tai meiltä ATVPRO, että käytät mönkijässäsi oikeanlaista öljyä, oikeaa öljymäärää sekä oikeanlaista öljynsuodatinta. Lähes kaikissa mönkijöissä on käytettävä MC-tyyppistä moottoriöljyä, joten ET voi käyttää tavallista autoihin käytettävää moottoriöljyä. Tämä johtuu siitä, että autojen tavallisesta moottoriöljystä puuttuu lisäaineita/ainesosia, jotka saavat miltei kaikkien mönkijöiden liukukytkimen toimimaan hyvin ja jotka estävät syöpymistä. Jos käytät tavallista auton moottoriöljyä, on olemassa suuri riski, että mönkijän liukukytkin kuluu ja tuhoutuu hyvin nopeasti. Näet helposti, soveltuuko moottoriöljy märkäkytkimelle, sillä silloin siinä on JASO-merkintä, yleensä JASO MA / JASO MA 2.

Esimerkki Moottori-/Vaihteistoöljystä

Esimerkki Öljynsuodattimesta

Vaihda Tasaus-/Vetopyörästön Öljy

Mönkijäsi tasaus- ja vetopyörästö ovat osia, jotka jakavat voiman kardaaniakselista pyöriin vetoakselien kautta. Nämä ovat "möhkäleitä", joihin vetoakselit menevät. Nelivetoisessa mönkijässä on yleensä edessä tasauspyörästö, joka kytkee nelivedon ja mahdollisesti tasauspyörästön lukituksen. Edessä oleva tasauspyörästö jakaa tehon siten, että pyörää, jolla on vähiten vastusta, käytetään eniten nelivedon ollessa kytkettynä, mikä helpottaa mönkijällä kääntymistä. Kun tasauspyörästön lukitus on kytkettynä, tasauspyörästö lukitsee molemmat etupyörät siten, että niillä ajetaan sama määrä. Ajamisesta tulee silloin raskaampaa, mutta pääset helpommin irti, jos olet jumissa. Vetopyörästö on mönkijän takaosassa ja jakaa voiman kardaaniakselista pyöriin vetoakselien kautta. Useimpien mönkijöiden vetopyörästöä ei ole "erotettu", eli molemmat vetoakselit ajavat koko ajan saman verran. Tämä tarkoittaa sitä, että nurmikkoon voi jäädä jälkiä, jos käännyt liian jyrkästi. On olemassa mönkijöitä, joissa on "erotettu" vetopyörästö (toisin sanoen tasauspyörästö myös takana, kuten useimmissa mönkijöissä on edessä), mutta se on hyvin epätavallista.
1. Aloita tilaamalla tarvittavat osat ja tarkistamalla, että sinulla on oikeanlaiset, työhön vaadittavat työkalut ja varusteet. a. Kuluvat osat: Tasaus-/vetopyörästö b. Työkalut: Kiinto, hylsy- tai kuusiokoloavaimet tyhjennystulpalle ja täyttötulpalle. c. Muuta: Jäteöljysäiliö, suojakäsineet, kuivausrätit, pieni suppilo.
2. Laita mönkijä tasaiselle alustalle ennen työn aloittamista.
3. Paikanna täyttötulppa. Siihen on usein yhdistetty täyttö- ja tasotulppa ja se sijaitsee usein veto-/tasauspyörästön oikealla tai vasemmalla puolella ja siinä on usein 14–16 mm:n kanta tai kuusiokolokanta. Joissakin malleissa on erilliset täyttö- ja tasotulpat, jolloin tasotulppa sijaitsee usein juuri täyttötulpan alapuolella, ja joistakin malleista tasotulppa puuttuu kokonaan.
4. Paikanna tyhjennystulppa, joka sijaitsee yleensä suoraan tasaus-/vetopyörästön alla ja on yksi niistä pulteista, joissa on suuremmat kannat, usein 14–19 mm. Jos mönkijässäsi on muovinen tai alumiininen pohjapanssasi, siinä on usein tyhjennystulpan aukko, joka helpottaa tulpan paikantamista. Vinkki! Irrota mönkijän pohjapanssari, jos siitä ei ole liikaa työtä, jotta vältyt pohjapanssarin tahriintumiselta öljyyn tyhjennyksen yhteydessä. Aseta öljynkeräysastia tyhjennystulpan alle ja avaa tulppa.
5. Kun öljy on valunut pois veto-/tasauspyörästöstä, voit asettaa tyhjennystulpan takaisin paikalleen, ennen uudella öljyllä täyttämistä. Öljytulpan ja tasaus-/vetopyörästön välissä on usein metallitiiviste, jota tarvitsee harvoin vaihtaa, mutta sitä voidaan käyttää uudelleen, kunhan öljytulpan ympärillä ei ole aiemmin ollut vuotoa. Puhdista öljytulppa ja tarkista, että kierteet tai tiiviste eivät ole vaurioituneet. Öljytulppa kiristetään käsin räikkävääntimellä tai kiintoavaimella, yleensä noin 25–30 Nm:iin. Kiristä tulppa hyvin, mutta älä liian tiukasti. Älä missään nimessä kiristä öljytulppaa mutterinvääntimellä tai muulla sähköisellä/paineilmatyökalulla!
6. Nyt on aika täyttää veto-/tasauspyörästö-öljy. Tarkista huolto-oppaasta tai huoltosarjan tiedoista verkkosivuiltamme, kuinka paljon öljyä mönkijääsi kuluu, ja mittaa oikea määrä. Täytä öljyä täyttötulpan kautta suppilon avulla välttyäksesi roiskeilta ja kierrä sitten öljyntäyttötulppa takaisin kiinni. Vinkki! Pujota letkunpala suppiloon tai syötä öljy vanhasta urheilupullosta letkun avulla, niin öljyn lisääminen on helpompaa, sillä täyttötulppa voi joskus olla hieman tiukka.
7. Ennen kuin käynnistät mönkijäsi uudelleen, käy läpi alla oleva tarkistuslista, jotta mitään ei ole jäänyt huomaamatta!
8. Öljynvaihdon tarkistuslista: a. Tyhjennystulppa on paikallaan ja kunnolla kiristetty! b. Oikea määrä öljyä on täytetty. c. Täyttötulppa on ruuvattu kiinni.
Ota huomioon: Tarkista aina huolto-oppaasta, paikalliselta korjaamolta tai meiltä ATVPRO, että käytät mönkijässäsi oikeanlaista öljyä sekä oikeaa öljymäärää. Lähes kaikissa mönkijöissä on käytettävä 75W-90-tasauspyörästö-/vaihteistoöljyä veto- ja tasauspyörästössä. Vaihdossa öljyä kuluu yleensä noin 3–5 dl. On kuitenkin mönkijöitä, joissa on vääntömomentin tunnistava tasauspyörästö ja tasauspyörästöön sisäänrakennetut jarrut. Näissä mönkijöissä on käytettävä erityisellä ns. "Limited Slip / LS" -lisäaineella varustettua öljyä, sillä muuten vaarana on tasauspyörästön osien rikkoutuminen. Lisäksi on olemassa mönkijöitä, joissa käytetään "tavallista" MC-moottoriöljyä.

Esimerkki Peräöljystä

Vaihda Sytytystulppa

Nykyaikaisten mönkijöiden sytytystulpat tulee vaihtaa noin 3000 kilometrin välein valmistajan suositusten mukaisesti. Kaikkiin huoltosarjoihimme sisältyvät uudet sytytystulpat, sillä ne on useimmiten hyvä vaihtaa jokaisen huollon yhteydessä, jotta varmistetaan terveet ja tuoreet tulpat ja mönkijän käynnistyminen aina tarvittaessa.
1. Aloita tilaamalla tarvittavat osat ja tarkistamalla, että sinulla on oikeanlaiset, työhön vaadittavat työkalut ja varusteet. a. Kuluvat osat: Sytytystulppa b. Työkalut: Sytytystulppa-avain tai sytytystulppahylsy räikkävääntimelle. Useimmiten 16, 18, 21 tai 26 mm.
2. Paikanna sytytystulppa. Se sijaitsee moottorin yläosassa, joko ruuvattuna yläosaan vinosti tai suoraan keskelle. Etsi sytytyskaapeli, joka on usein ainoa vahva johto, joka kulkee mönkijän yläosaan, ja seuraa sitä sytytystulppaan.
3. Avaa sytytystulpan kansi ja käytä sytytystulppa-avainta tai sytytystulppahylsyä tulpan irrottamiseen. Sytytystulppa löysätään vastapäivään.
4. Kun olet irrottanut vanhan sytytystulpan, tarkasta se saadaksesi lisää tietoa moottorisi tilasta nopeasti. a. Jos sytytystulppa on kaakaonruskea, se kertoo, että moottorissa tapahtuva palaminen toimii niin kuin pitääkin b. Jos sytytystulppa on musta ja/tai tahmea, se tarkoittaa, että mönkijä saa liikaa bensiiniä suhteessa ilmaan, jotta palaminen olisi optimaalista. Tämä voi johtua siitä, että mönkijän rikastin on jumissa tai siitä, että sen kaasuttimessa on ylisuuret suuttimet (jos kyseessä on kaasutinmalli). Mutta se voi myös johtua siitä, että sytytystulppa on kulunut eikä voi polttaa bensiiniä tarpeeksi hyvin. c. Jos tulppa on valkeahko, se tarkoittaa, että mönkijä saa liikaa ilmaa suhteessa polttoaineeseen. Tämä voi johtua liian pienistä kaasuttimen suuttimista tai siitä, että asennettuna on ollut muuntyyppinen tai toisen valmistajan ilmansuodatin, joka läpäisee ilmaa alkuperäistä suodatinta enemmän.
5. Jos kaikki näyttää hyvältä, voit asentaa uuden sytytystulpan sytytystulppa-avaimella. Kiristä käsin niin, että se on kunnolla paikallaan, mutta älä kierrä liian tiukalle. Normaali kiristysmomentti on noin 20 Nm.
Ota huomioon: Varmista aina huoltokäsikirjasta, paikalliselta korjaamolta tai meiltä ATV Husetilla, että asennat oikeanlaisen sytytystulpan. Älä koskaan pakota sytytystulppaa väkisin paikalleen ja ruuvaa sytytystulppa aina aluksi käsin, jotta kierteet ovat oikein.

Esimerkki Sytytystulpasta

Vaihda Ilmansuodatin

Ilmansuodattimen tehtävänä on suodattaa mönkijän moottorissa tapahtuvaan palamiseen tarvitsema ilma. Jos ilmaa ei suodateta kunnolla, moottoriin pääsee pieniä hiukkasia ja likaa, mikä voi aiheuttaa suuria vahinkoja. Tukkeutunut ilmansuodatin voi myös vaikuttaa merkittävästi mönkijän suorituskykyyn, koska moottori tarvitsee ilmaan toimiakseen optimaalisesti. Pidä siksi mönkijän ilmansuodatinta silmällä, jotta se on ehjä ja puhdas. Jos ajat pölyisissä tai mutaisissa ympäristöissä, on suositeltavaa, että tarkistat suodattimen useammin kuin mitä huoltoväliksi yleensä suositellaan.
1. Aloita tilaamalla tarvittavat osat ja tarkistamalla, että sinulla on oikeanlaiset, työhön vaadittavat työkalut ja varusteet. a. Kuluvat osat: Ilmansuodatin b. Työkalut: Useimmiten vain ruuvimeisseli.
2. Paikanna ilmansuodatin. Se on usein ilmanpuhdistimessa, joka useimmiten sijaitsee mönkijän istuinsatulan alla. Ilmansuodattimen kansi kiinnitetään usein käsin irrotettavilla kiinnikkeillä. Ilmansuodatin voidaan sijoittaa myös sinne, missä polttoainetankki normaalisti sijaitsee. Tämä pätee yleensä mönkijöihin, joiden polttoainetankki on sijoitettu taakse, josta esimerkkejä ovat Suzuki King Quad ja Arctic Cat 550/700.
3. Irrota ilmansuodatin ilmanpuhdistimesta. Joskus se on kiinni ruuvilla tai letkunkiristimellä.
4. Suurin osa nykypäivän mönkijöiden ilmansuodattimista on niin kutsuttuja vaahtomuovisuodattimia, toisin kuin vanhemmissa koneissa, joissa on paperisuodattimet. Vaahtomuovisuodattimien etuna on se, että sen voi puhdistaa ja käyttää uudelleen useita kertoja ennen kuin se on vaihdettava. Vaahtomuovisuodatin on usein suodatinkotelossa, joka pitää sen muodossaan. Poista ilmansuodatin suodatinkotelosta ja tarkasta se vaurioiden varalta.
5. Nyt voit joko vaihtaa sen uuteen ilmansuodattimeen tai puhdistaa nykyisen. a. Jos ilmansuodatin on vanha, eikä sitä ei ole vaihdettu pitkään aikaan, se on vaurioitunut tai se on puhdistettu monta kertaa aikaisemmin, sinun tulee vaihtaa se uuteen ilmansuodattimeen. b. Jos ilmansuodatin on ehjä eikä liian vanha, voit käyttää ilmansuodattimen puhdistusainetta sen puhdistamiseen. Ilmansuodattimen puhdistusaine on yleensä vahva liuotin, joka puhdistaa ja liuottaa vanhan ilmansuodatinöljyn. Puhdista ilmansuodatin huolellisesti ja käytä suojakäsineitä. Ilmansuodattimen pesuvettä ei saa kaataa luontoon tai pesualtaaseen puhdistuksen päätyttyä.
Vinkki! Ilmansuodatinöljy on öljy, jota käytetään vaahtomuovisissa ilmansuodattimissa. Sitä suositellaan käytettäväksi, jos ajat märissä tai pölyisissä ympäristöissä. Ilmansuodatinöljy levitetään suoraan vaahtomuoviselle suodattimelle kaatamalla tai ruiskuttamalla öljyä suodattimelle ja sitten "vaivaamalla" sitä. Ilmansuodatinöljy varmistaa, että pienimmät hiukkaset saadaan kerättyä talteen, ja on myös vettä hylkivä.

Ilmansuodattimen Puhdistus

Esimerkki Ilmansuodattimesta

Vaihda/Tarkista Variaattorin Hihna

Useimmat valmistajat suosittelevat variaattorin hihnan vaihtoa 2000–3000 kilometrin välein. Nykyään lähes kaikissa mönkijöissä on CVT-/ Variator-tyyppinen automaattivaihteisto, jossa variaattorin hihna hallitsee vaihteiden portaatonta vaihtamista variaattorin painojen ja jousien avulla. Variaattorissa olevan variaattorin hihnan on työskenneltävä lujasti ja siksi se on tarkastettava kulumisen varalta ja vaihdettava säännöllisin väliajoin. Ikinä ei ole mukavaa seisoa keskellä korpea rikkinäisen variaattorin hihnan kanssa, joten tarkista variaattorin hihna säännöllisin väliajoin ja säilytä varahihnaa kotona varmuuden vuoksi.
1. Aloita tilaamalla tarvittavat osat ja tarkistamalla, että sinulla on oikeanlaiset, työhön vaadittavat työkalut ja varusteet. a. Kuluvat osat: variaattorin hihna b. Työkalut: Hylsy-, torx- tai kiintoavaimet variaattorin kannen avamiseen, holkki- ja mutterinväännin variaattorilevyn keskipultin irroittamiseen. Yleensä 20–35 mm:n holkki. c. Jotkut mönkijät vaativat erikoistyökaluja variaattorin asennuksen purkamiseen, kuten esimerkiksi monet Polaris-mallit. Ota yhteyttä, jos tarvitset erikoistyökalun mönkijäsi variaattoria varten.
2. Variaattorin hihna on variaattorin kannen takana, joka sijaitsee moottorin oikealla tai vasemmalla puolella. Kansi on pitkänomainen ja on kiinni yleensä useammalla pienellä pultilla, joiden kanta on useimmiten 8 mm.
3. Variaattorin kannen takana ovat etu- ja takavariaattorit (ensiö- ja toisiovariaattorit). Variaattorin hihnan vaihtamiseksi sinun on avattava keskimutteri, joka on kiinni etuvariaattorissa. Etuvariaattorin asennuksen purkamiseen tarvitaan mutterinvääntäjää. Muutoin variaattori pyörii vain ympäri yrittäessäsi avata keskiruuvia. Vaihtoehtoisesti voit myös käyttää vastetta variaattorilevyn lukitsemiseen samalla kun löysäät keskimutteria räikkävääntimellä.
4. Irrota ja mittaa variaattorin hihna. Hihnan suositeltu vähimmäisleveys on ilmoitettu huoltokäsikirjassasi ja se vaihtelee eri mönkijöissä. Jos hihna on näkyvästi vaurioitunut, vaihda hihna sen leveydestä riippumatta. Jos variaattorin hihna ei ole huoltomittarajojen mukainen, se on vaihdettava. Voit säilyttää vanhaa hihnaa varalla akuutteja tilanteita varten.
5. Kun asennat uutta variaattorin hihnaa takaisin paikalleen, sinun on ensin työnnettävä takavariaattori erilleen siten, että hihna tulee alas hieman levyjen väliin. Voit myös naputella hihnan varovasti takavariaattorin levyjen väliin kumivasaralla. Variaattorin hihna on asennettava siten, että hihnan yläpuolella oleva teksti on luettavissa.
6. Asenna etuvariaattori ja keskimutteri takaisin paikalleen.
Vinkki! Käytä tilaisuus hyväksesi ja tarkista etuvariaattorissa olevat painot, jotta ne ovat pyöreitä eivätkä vinossa. Puhalla etuvariaattori ja puhtaaksi pölystä ja liasta. Tarkista variaattorin kotelon ympäristö mahdollisten vaurioiden ja lian varalta, puhdista tarvittaessa. Voit myös tarkistaa, ettei variaattorin ilmaputkessa ole likaa. Se on muoviletku, joka yleensä sijaitsee variaattorin edessä. Tarkista, että ne eivät ole tukossa tai vaurioituneet. Joskus näissä putkissa on suodatinverkkoa tai vaahtokumia, jonka voi irrottaa ja puhdistaa. On tärkeää, että variaattorin ilmanvaihto toimii niin kuin pitääkin, koska variaattorissa kehittyy paljon lämpöä. Jos kiilahihna kuumenee liian kuumaksi, sen käyttöikä lyhenee merkittävästi.

Esimerkki Kiilahihnasta

ATVPRO Valikoimassa On Huolto-Osia, Täydellisiä Huoltosarjoja Ja Korjaamokäsikirjoja Kaikille Tunnetuille Mönkijä- Ja Traktorimönkijämerkeille Ja -Malleille. Etkö Löydä Etsimiäsi Osia Verkkosivuiltamme? Ota Yhteyttä, Niin Autamme Sinua!
Jos Etsit Mallikohtaista Huolto-/Korjaamo-Opasta Mönkijällesi, Me ATVPRO Tarjoamme Alkuperäisiä Oppaita Arctic Catille, Allroadille, Accessille, Cectekille, Cf Motolle, Dinlille, Goesille, Hisunille, Smc:Lle Ja Tgb:Lle. Muille Merkeille Tarjoamme Haynes &Amp; Clymerin Korjaamo-Oppaita.

Esimerkki Huoltosarjasta

Esimerkkejä Korjaamo-Oppaista

Huoltovälit