ATVPRO suuri auraopas
Kaikki mitä sinun tulee tietää mönkijöiden ja traktorimönkijöiden lumiauroista
Halusitpa sitten aurata ajotien kotona puutarhassa tai pyörittää omaa urakointiyritystä, joka hoitaa lumen aurausta parkkipaikoilla tai kävelyteillä, saatavana on juuri sinulle sopiva aurapaketti.
Nykypäivän aurapaketeissa on monia erilaisia toteutuksia ja toimintoja, ja tässä oppaassa yritämme selventää eri käsitteitä ja toimintoja, jotta voit valita tarpeisiisi sopivan aurapaketin.
Tässä oppaassa käydään läpi seuraavat asiat:
– Mönkijän/traktorimönkijän aurat
– Eteen asennettavat aurat
– Keskelle asennettavat aurat
– Vetokoukkuun asennettavat aurat
– Suora puskulevy
– Kartioaura
– Taitettavat puskulevyt
– Hydrauliset aurat
– Kuinka leveä auran tulisi olla?
– Eri auravalmistajat
– Ruotsalaiset aurat
– Puskulevyn nostin vinssillä
– Sähköinen puskulevyn nostin
– Sähköinen aurauskulman säätö
– Nopeus lumen aurauksessa
– Liukukengät hiekkateille
Auran kiinnitys
Suurin osa auroista on rakennettu samalla tavalla. Mallit eroavat toisistaan siinä, miten ne kiinnittyvät mönkijään. Kiinnikkeitä on kolme eri tyyppiä: eteen asennettava, keskelle asennettava ja vetokoukkuun asennettava.
Suosituimmat vaihtoehdot ovat eteen ja keskelle asennettavia.
Keskelle asennettava aurapaketti
Kiinnike asennetaan mönkijän keskelle jalkatukien korkeudelle, yleensä suoraan moottorin alapuolelle tai juuri sen eteen. Kiinnike asennetaan joko mönkijän olemassa oleviin kiinnikkeisiin tai mukana toimitettuihin U-kiinnikkeisiin putkirungon ympärillä. Useimmiten kiinnikkeen annetaan olla paikallaan vuoden ympäri. Aura kiinnitetään sitten auran kiinnikkeeseen kahdella sokalla, jonka jälkeen nostolaite kiinnitetään puskulevyyn.
Keskelle asennettavan aurapaketin etuja ovat se, että aurapaketin paino jakautuu tasaisemmin koko mönkijään ja saat paremman työntövoiman ja lisää painoa takapyörille. Keskelle asennettava aurapaketti on myös eteen asennettavaa aurapakettia vääntöjäykempi pidemmän aurakehyksen ansiosta.
Keskelle asennettavan auran kiinnityksen haittapuolena on se, että auran kiinnittäminen ja irrottaminen on hieman hankalampaa, koska joudut polvistumaan mönkijän viereen irrottaaksesi ja kiinnittääksesi auran tapit, jotka pitävät sen kiinni auran kiinnikkeessä. Jos et yleensä kiinnitä ja irrota auraa useita kertoja talven aikana, tästä ei juuri ole haittaaa, ja muutaman asennuskerran jälkeen homma hoituu melko nopeasti. Mönkijän välys on myös hieman huonompi, sillä auran runko jää mönkijän alle, kun puskulevyä nostetaan hieman. Jos auraat kotipuutarhaa, et yleensä tarvitse runsaasti maavaraa, vaan pärjäät n. 20–30 cm:n välyksellä, jonka keskelle asennettava aurapaketti yleensä jättää.
Keskelle asennettavan aurapaketin edut ja haitat
+ Saat auratessa tasaisemman kuormituksen kaikille pyörille, koska voima keskittyy enemmän mönkijän alle. Toisin sanoen parempi kiinnitys jopa takapyörille.
+ Kiinnikkeitä on saatavilla kaikille merkeille ja malleille.
+ Vakaampi ja vääntöjäykempi rakenne kuin eteen asennettavissa auroissa.
- Aura on hieman monimutkaisempi asentaa, koska se on kiinnitettävä mönkijän alle ja sinun täytyy asentaa se maassa. Tavallisesti auraa ei kuitenkaan kiinnitetä ja irroteta lukuisia kertoja lumisen vuodenajan aikana. Kokoaminen kestää vain muutaman minuutin, kun olet tehnyt sen muutaman kerran.
- Maavara pienenee hieman, eikä auraa voi nostaa niin korkealle, koska auran runko jää mönkijän alle. Normaali välys aurassa on n. 20–30 cm mönkijästä riippuen.
Esimerkki keskelle asennetusta aurasta
Eteen asennettava aurapaketti
Kiinnike asennetaan mönkijän etuosaan juuri vinssin alapuolelle tai sen viereen. Jos mönkijässä ei ole vinssiä, aurapaketti voidaan silti yleensä asentaa, sillä sen nostamiseen on muitakin tapoja, joista voit lukea lisää alempana. Useimmiten auran kiinnike jätetään kiinni mönkijään ympäri vuoden. Aura kiinnitetään sitten kahdella sokalla auran kiinnikkeeseen, jonka jälkeen nostolaite kiinnitetään auraan. Eteen asennettavat auran kiinnikkeet ovat saatavilla uudempien vuosimallien mönkijöihin, jotka ovat vähintään 500 cc.
Eteen asennettavan aurapaketin etuja ovat se, että auran irrottaminen ja liittäminen on erittäin helppoa. Aura kiinnitetään kahdella sokalla mönkijän etuosaan asennettuun kiinnikkeeseen, jonka jälkeen kiinnitetään vinssikoukku tai nostolaite ja homma on valmista. Sinun ei koskaan tarvitse könytä polvillasi ja kiinnittää sokkia auraan mönkijän alla. Eteen asennettava aurapaketti tarjoaa myös paljon suuremman nostokapasiteetin ja korkeamman maavaran, mikä on erityisen hyvä asia silloin, jos aiot täydentää auraasi kauhasarjalla ja käyttää mönkijää etukuormaajana.
Eteen asennetun aurapaketin haittana on se, että auran paino on keskitetty mönkijän etuosaan, mikä voi aiheuttaa etujousituksen painumista. Tämä voidaan korjata asentamalla jousiin välilevyt tai asentamalla jäykemmät etujouset.
Eteen asennettavan aurapaketin edut ja haitat
+ Aura on helppo asentaa
+ Auralla on hyvä maavara korotetussa asennossa
- Etupainoinen mönkijä, koska kaikki paino kuormittaa etuosaa, joten mönkijän etuosa on raskaampi ja hieman raskaampi hallita. Sitä voidaan kuitenkin säätää jäykemmällä jousituksella tai iskunvaimentimien välikkeillä.
Esimerkki eteen asennetusta aurasta
Vetokoukkuun asennettava aurapaketti
Aurassa on pitkä vetoaisa, joka kulkee mönkijän alle aina vetokuulan takaosaan asti, jossa kuulakytkin on kiinnitettynä mönkijän vetokoukkuun. Mönkijän etuosaan asennetaan kiinnike, joka vakauttaa auraa sivusuunnassa. Auran irrottamiseksi ja kiinnittämiseksi kuulakytkin irrotetaan vetokuulasta ja sokka irrotetaan mönkijän etuosasta.
Vetokoukkuun asennetun aurapaketin etuna on se, että paino jakautuu tasainen koko mönkijään ja aura saa erinomaisen työntövoiman. Tämä aurajärjestelmä on myös erittäin vakaa ja vääntöjäykkä.
Vetokoukkuun kiinnitettävän aurapaketin huonona puolena on se, että asentaminen ei ole niin yksinkertaista kuin miltä se kuulostaa, koska aura kiinnitetään sekä vetokuulan taakse että kiinnikkeeseen edessä. Mönkijän etuosassa oleva kiinni on mallisovitettu vain muutamille eri merkeille. Vetokoukkuun asennettavat aurapaketit ovat yleensä myös muita aurausjärjestelmiä kalliimpia.
Kiinnitetyn aurapaketin edut ja haitat
+ Voima jakautuu vetokoukkuun, tuntuu, että kone työntää eteenpäin.
+ Erittäin vakaa
- Toimii huonosti, jos sinulla on suuret pyörät
- Saatavilla vain rajoitetulle valikoimalle koneita
Kartiomainen, suora (suora leikkaus) tai v-aura
Kun valitset suoran tai kartiomaisen aurapaketin väliltä, ota huomioon, millä pinnoilla auraa tullaan käyttämään. V-auran avulla voit säätää kumpaakin siivekettä vapaasti, jolloin saat parhaan auraustuloksen kaikissa olosuhteissa.
Suora levy
Suora puskulevy on yleisin vaihtoehto ja se toimii hyvin melkein kaikilla, jotka haluavat aurata mönkijällään. Suosituin myymämme lumilevy nelivetoisille mönkijöille, jotka ovat vähintään 500 kuution moottorilla varustettuja, on 152 cm leveä suora auran levy. Tämä toimii hyvin pienillä teillä, pihoilla ja useimmissa muissa paikoissa. Jos sinulla on pienempi mönkijä, kapeampi levy olla parempi vaihtoehto, koska mönkijä jaksaa silloin paremmin työntää kuormaa eteenpäin. Suoria puskulevyjä on saavilla 107–152 cm:n leveyksissä.
Esimerkki suorasta puskulevystä
Kartioaura
Kartiomainen auran levy on suunniteltu vierittämään tai työntämään lunta paremmin pois. Jos ajat ja auraat pidemmän matkan, kartioauralla on helpompi työntää lunta ojan penkereelle. Jos auraat suurempia alueita, joilla voit ylläpitää hieman korkeampaa aurausnopeutta, on parempi käyttää kartioauraa. Kartiomaisia lumilevyjä on yleensä saatavana leveämpinä, noin 140–150 cm:n versioina ja ne sopivat paremmin mönkijöihin, joissa on vähintään 500 kuution moottori ja neliveto.
Esimerkki kartioaurasta
V-aura
V-aura on jaettu keskeltä kahtia ja voit taittaa kumpaakin puolta työntääksesi lunta sinulle parhaiten sopivalla tavalla. Siipien säätö tapahtuu joko käsin, sähköisesti tai hydrauliikan avulla, riippuen ostamastasi aurasta.
Esimerkki V-aurasta
Puskulevyjen leveys
Lumiauroja on saatavilla useissa eri leveyksissä, jotka sopivat eri tarkoituksiin. Alta löydät yleisen oppaan:
Lumilevyn leveys n. 183 cm – Käytetään pääasiassa traktorimönkijä, UTX- ja Side By Side -malleissa. 183 cm leveä lumilevy on n. 160 cm leveä maksimikulmassa.
Lumilevyn leveys n. 150 cm – vähintään n. 500cc mönkijä ja neliveto. 152 cm leveä puskulevy on yleisin myymämme puskulevy normaalikokoisille mönkijöille. 152 cm leveä puskulevy yleensä peittää mönkijän koko leveyden, vaikka puskulevy olisi vinossakin. 152 cm leveä puskulevy on noin 135–140 cm leveä maksimikulmassa. Puskulevyn leveys n. 140 cm – Mönkijä n. 300–400cc ja neliveto. Riittävä leveys useimmille keskikokoisille mönkijöille. Kyseinen leveys on hyvä esimerkiksi silloin, jos sinulla on rajoitetusti tilaa aurattavassa paikassa tai mönkijän säilytykseen. 140 cm leveä puskulevy on n. 125–130 cm leveä maksimikulmassa.
Puskulevyn leveys n. 120–130 cm – Mönkijät, joissa on vähemmän kuutioita, tai kun tilaa on rajoitetusti. Peittää useimmiten koko mönkijän leveyden asennettuna suoraan eteen. 120–130 cm leveä puskulevy on n. 110–120 cm leveä maksimikulmassa.
Muista puskulevyn leveyttä valitessasi, että levyn on oltava maksimikulmassaan mönkijääsi/traktorimönkijääsi leveämpi, jotta saat levystä parhaan hyödyn irti. Nyrkkisääntö kuuluu: Valitse mönkijääsi niin suuri puskulevy kuin millä mönkijäsi pystyy toimimaan (katso opas yläpuolelta), jos vain aurattava paikka tai säilytystila eivät aseta rajoituksia.
Puskulevyjen valmistajat
Mönkijän ja traktorimönkijän aurojen valmistajia on useita, ja osa malleista sopii hyvin pienempään lumen auraukseen pihoilta ja puutarhasta ja toiset mallit ovat puolestaan puhtaasti ammattikäyttöön tarkoitettuja auroja. Olemme myyneet satoja mönkijöiden auroja useiden vuodenaikojen aikana, joten tiedämme mitkä merkit toimivat ja mitkä eivät. Ostaessasi auran ATV Husetilta voit aina luottaa siihen, että se toimii käyttötarkoituksiisi.
IB-/Iron Baltic -aurat
Iron Baltic valmistaa lumiauroja omassa tehtassaan Virossa, mikä takaa valmistuksen korkean laadun ja tarkkuuden sekä hyvän materiaali- ja maalivalinnat. Iron Baltic -aurat ovat 600 euron hintaluokassaan parhaita ATV Husetilla näkemiämme auroja, eikä niitä voi verrata edullisempiin kiinalaisauroihin, joiden laatu ja toiminta on usein heikompaa. Iron Baltic testaa kaikki tuotteensa huolellisesti, mikä tarkoittaa, että niitä kehitetään jatkuvasti sopimaan pohjoiseen ilmastoomme.
Warn-aurat
Warn on maailman suurin off-road-markkinoille tarkoitettujen lisäarusteiden valmistaja, minkä lisäksi yrityksellä on vankka kokemus korkealaatuisten aurojen ja auraustarvikkeiden valmistuksesta. Warnilla on kaksi erilaista aurasarjaa: Warn Pro Vantage ja Warn Value Line. Warn Pro Vantage on markkinoiden edullisin mönkijöiden ja traktorimönkijöiden ammattiaura, joka on valmistettu vahvasta teräksestä ja useilla vahvikkeilla. Warn Pro Vantage kestää todella kovaa työtä. Jos aiot käyttää auraa myös kesällä soran ja kivien työntämiseen, tämä aura sopii sinulle.
Warn Pro Vantage on saatavana sekä keskelle että eteen asennettavana versiona, joten se sopii kaikkiin käyttötarkoituksiin ja tarpeisiin. Warn Value Line on Warnin edullinen aurasarja, joka sopii heille, jotka haluavat nauttia Warnin tunnetusta laadusta ja valmistustarkkuudesta auratessaan pihateitä ja autotallin ajoteitä. Warn Value Line on saatavilla keskelle asennettuna ja kiinnikkeillä, jotka sopivat kaikkiin markkinoilla oleviin mönkijöihin. Kaikille Warn-aurajärjestelmille on saatavana paljon älykkäitä lumen poistotyötä helpottavia lisävarusteita, kuten sähköinen kallistin, puskulevyn nostin, sivusiivekkeet, aurauskepit ja lumenohjaimet, jotka muun muassa löytyvät valikoimastamme. Lisäksi kaikkiin Warn-puskulevyihin löytyy aina varaosia, myös vanhempiin malleihin.
Auran nostaminen ja laskeminen
Auran nostamiseen on pääasiassa kaksi vaihtoehtoa
– puskulevyn nostin
– vinssi
Nykymönkijöiden etuosaan on yleensä asennettu tehtaalla vinssi. Jos edessä on vinssi, sitä käytetään lähes aina auran nostamiseen ja laskemiseen. Jos mönkijästäsi puuttuu eteen asennettu vinssi, voit ostaa sellaisen ja käyttää sitä myös kesällä. Useimmissa mönkijöissä hyvin toimiva vinssipaketti maksaa yleensä noin 280 €, ja sitä enemmän, jos aurapaketin nostamiseen käytetään sähköistä puskulevyn nostinta.
Nosta puskulevyä vinssillä
Koska nykymönkijöiden etuosassa on yleensä vinssi, auraa on kätevä nostaa sen avulla, jolloin auran nostaminen ja laskeminen tapahtuu helposti kuljettajan penkiltä peukaloa käyttäen. Nostat auran vinsaamalla sisään ja lasket auran vinsaamalla ulos.
Muista, että kun auraa nostetaan ja lasketaan vinssillä, vinssiköysi kuormittuu raskaasti, koska köysi painautuu alempaa vinssirullaa vasten suuressa kulmassa. Tämä voi aiheuttaa vinssiköyden irtoamisen köyden altistuessa suurelle paineelle pienessä pinta-alassa. Jotta vinssiköysi ei irtoa kuormituksen vuoksi aurauksen yhteydessä, voit:
1. Korvaa vinssirullat erityiseen auraukseen tarkoitetulla vinssirullalla, jonka alarulla on suurempi keventäen vinssiköyden kuormitusta ja jakaen sen suuremmalle pinta-alalle.
2. Vaihda teräsvaijeri nailonköyteen, sillä se kestää voimakkaampaa taittumista paremmin murtumatta. On olemassa myös erityisiä aurausliinoja, jotka eivät irtoa ja ovat mukautettuja puskulevyn nostamiseen.
3. Asenna tuplavaijerisarja tai taljapyörä auran etuosaan, jotta voit vetää vinssin vaijerin kaksinkertaiseksi esimerkiksi mönkijän taakkatelineeseen.
Hyviä lisävarusteita vinssillä varustettuun puskulevyn nostimeen
Edulliset vinssit pyskulevyn nostamiseen
Nosta auraa sähköisellä puskulevyn nostimella
Sähköinen puskulevyn nostin on kierremoottori, joka on erityisesti suunniteltu nostamaan puskulevyjä. Puskulevyn nostin on kiinnitetty auran etuosaan ja yhdistetty mönkijään kiristyshihnalla, joka kulkee mönkijän etupuskuriin tai edessä olevaan taakkatelineeseen. Puskulevyn nostinta ohjataan ohjaustangossa olevalla painikkeella.
Koska puskulevyn nostin on suunniteltu erityisesti auran nostamiseen, tämä järjestelmä on ehdottomasti kestävin. Tämä järjestelmä on käytössä usein urakoitsijoilla tai henkilöillä, jotka auraavat enemmän ja jotka eivät koskaan halua jäädä jumiin hajonneen vinssivaijerin tai vastaavan syyn takia. Puskulevyn nostin on mallisovitettu ja se on saatavilla vain Warn- ja Moose-auroihin. Puskulevyn nostin ei toimi yhdessä Warnin sähköisen aurauskulman säätäjän kanssa.
Sähkökäyttöiset puskulevyn nostimet
Ota huomioon
Nopeus
Auratessa on tärkeää, ettet aja liian nopeasti. Vauhti saisi olla noin 10 km/h. Nopeammin ajaessa on olemassa vaara, että aura vääntyy, jos törmäät johonkin. Puskulevy on jousikuormitteinen, mikä tarkoittaa, että voit taittaa auraa eteenpäin, jos tiestä esimerkiksi törröttää kivi tai kaivonkansi. Auraa voi silloin taittaa eteenpäin, jolloin se ei juutu ja/tai vahingoita ajoneuvoa eikä auraa.
Taivuta auraa
Kaikkia auroja voidaan säätää käsin kääntämällä puskulevyä taitettuun asentoon. Sitä voidaan kallistaa oikealle, vasemmalle ja suoraan eteenpäin. Warnilta voit ostaa sähkömoottorin, joka tekee työn puolestasi. Silloin voit kääntää ja kallistaa puskulevyä ohjaustangosta käsin yksinkertaisella painikkeen painalluksella. Useimpia puskulevyjä voidaan säätää manuaalisesti kolmesta viiteen asentoon oikealle ja vasemmalle. Levyn säätäminen onnistuu helposti käsin, kun aura on nostettu ilmaan.
Esimerkki aurauskulman säätämisestä
Skrapstål
Lumilevyn alareunassa on raavinrauta, joka on maata vasten. Se kaapii lumen maasta. Koska se on kosketuksissa maahan, se on kuluva osa, joka muutaman vuoden käytön jälkeen on vaihdettava muutamalla kympillä. Muista, että raavinrauta on käännettävissä, joten sitä ei tarvitse vaihtaa ennen kuin molemmat puolet ovat kuluneet.
Jos auraat paikassa, jossa haluat varoa naarmuttamasta pintaa, kuten kivipäällysteisiä kulkuväyliä tai autotallin ajotietä, vaihda auraan kumi- tai muovipintaiset raavinraudat. Kaikki raavinraudat on sovitettu eri auran merkkien mukaan, koska kiinnitysreikien välit vaihtelevat. Kaikille yleisimmille mönkijämerkeille on siis saatavilla mallin mukaan mukautettuja raavinrautoja.
Esimerkki raavinraudasta
Liukukengät
Liukukengät sijaitsevat auran molemmissa kulmissa. Ne ovat kaksi korkeussäädettävää lohkoa, joita käytetään silloin, kun pinta on erittäin epätasainen. Jos auraat kuoppaista hiekkatietä, aura voi helposti juuttua kiinni epätasaisuuksiin. Silloin voit laskea liukukengät alas siten, että aura liukuu niiden päällä, jolloin vältytään epätasaisuuksien aiheuttamilta mahdollisilta ongelmilta.
Esimerkki liukukengistä
Muut lisävarusteet
Saatavilla on useita lisävarusteita, jotka helpottavat ja tehostavat lumen auraamista.
Lumiketjut – Jos ajat mäkisissä ja jäisissä paikoissa, sinun kannattaa hankkia mönkijääsi lumiketjut, jotta voit aurata turvallisesti.
Lämpötuotteet – Jos sinulla on isompi puutarha aurattavana tai vietät paljon aikaa mönkijän selässä pakkasella, saatavana on useita lämpötuotteita, jotka tekevät työstä miellyttävämpää. Symtecin käden- ja peukalonlämmitin on suosittu tuote, joka tekee mönkijällä ajamisesta talvella miellyttävää!
Hiekoitin/suolanlevitin – Haluat ehkä hiekoittaa tai suolata auraamasi alueen samalla, kun auraat? Meillä on hiekoittimia ja suolanlevittimiä, joita vedetään mönkijän perässä tai jotka asennetaan takana olevaan taakkatelineeseen.
Valaistus – Nykymönkijöiden alkuperäiset valot eivät useinkaan riitä pimeinä talvi-iltoina, joten tutustu älykkäisiin LED-sarjoihimme, jotka on helppo kytkeä mönkijän tupakansytyttimeen. Tulet yllättymään, kuinka paljon ne valaisevat!
Varaosat ja lisävarusteet
Kaikkiin myymiimme auroihin on ostettavissa varaosia ja tarvikkeita, joten voit huoltaa ja päivittää auraasi vielä monta vuotta sen ostamisen jälkeen. Jos haluat apua sopivan auran valinnassa, ota meihin yhteyttä, niin autamme sinua löytämään juuri sinulle sopivan auran vuosien kokemuksella auraamisesta ja siihen käytettävistä varusteista.
Iron Baltic keskelle asennettava mönkijän aura 150 cm
Iron Baltic eteen asennettava mönkijän aura 150 cm
Warn Pro Vantage -aurajärjestelmä
Warn Pro Vantage Bucket -"kauha"