Nopeat toimitukset Tuhansittain tavaroita varastossa Toimitus alkaen 5,99 €
Mönkijän varaosat ja lisävarusteet verkosta!
Suosikkeja (0)

ATVPRO opas tasauspyörästön laakerin vaihtamiseen

Opi vaihtamaan laakerit ja tiivisteet veto-/tasauspyörästöön

Onko aika vaihtaa laakerit ja tiivisteet veto-/tasauspyörästöösi? Tässä oppaassa käymme läpi vaiheittain laakerien ja tiivisteiden poistamisen ja uusien asentamisen.
Lautaspyörän laakeri
8. Huomaa lautaspyörän välilevyjen sijainnit ja koko.
9. Irrota lautaspyörä.
10. Tarkasta kulumisen ja vaurioiden varalta.
11. Tarkista lohkojen puolikkaat vaurioiden ja kulumisen varalta.
12. Irrota tiivisterenkaat litteällä taltalla.
13. Poista vanhat laakerit lohkopuoliskoista ulkopuolelta ja sisältä.
14. Puhdista lohkopuoliskot ja pinnat vanhasta rasvasta ja liasta. Tarkista laakeriyksiköiden pinta vaurioiden varalta. Pinnan on oltava täysin sileä.
15. Voit helpottaa uusien laakereiden asentamista lämmittämällä lohkopuoliskot kuumailmapistoolilla.
16. Asenna uudet laakerit laakerityökalulla tai holkilla, joka on samankokoinen kuin laakerin ulompi rullarata. Voit napauttaa vain laakerin ulompaa rullarataa.
17. Tarkista, että laakeri on painettu kokonaan sisään.
Tämä on veto-/tasauspyörästön tiivisteiden ja laakereiden vaihto-opas on erittäin yleisluontoinen, eikä se ole välttämättä yhdenmukainen sen kanssa, miten vaihtaminen tehdään sinun mönkijääsi. Vetopyörästön varsinainen toiminta puolestaan on samanlaista lähes kaikissa mönkijöissä, mutta katso huolto-opasta tai ota yhteyttä paikalliseen korjaamoon, jos olet epävarma siitä, miten vaihtaminen onnistuu.
Valmistelut
1. Tilaa vetopyörästön korjaussarja.
2. Sarjaa voidaan mukauttaa useisiin eri malleihin ja se voi sisältää lisätiivisterenkaita, joita ei käytetä sinun mallissasi. Vertaa nykyisiä tiivisterenkaita vastaanottamaasi sarjaan.
3. Veto- ja tasauspyörästöt sisältävät välilevyjä pinionin säätämistä ja sen sijoittamista varten vaihteita vasten vetopyörästössä. Huomioi näiden koko ja asento purkaessasi, jotta voit koota sen uudelleen samassa järjestyksessä.
Poistaminen
4. Nosta ajoneuvoa sopivasti niin, että pyöräpari roikkuu vapaasti. Tyhjennä vetopyörästön öljy ja irrota se mönkijän alustasta.
5. Löysää pultteja, jotka pitävät vetopyörästön yhdessä poikittain.
6. Irrota koteloa yhdessä pitävät pultit. Joissakin tapauksissa lohkon puoliskojen välissä käytetään silikonitiivistettä, lisäksi kotelon lämmittäminen lämpöpistoolilla voi helpottaa purkamista.
7. Irrota lohkon puolikkaat toisistaan. Ole varovainen, jos joudut napauttamaan koteloa.
Pinionin laakeri
18. Irrota tiivisterengas.
19. Pinion on joskus kiinni lukkomutterilla, joka saattaa vaatia erikoistyökalun.
20. Tarvittaessa paikalleen niitattu aluslevy väännetään vääntötangolla ulos. Varo, jotta vaihdekotelo ei vahingoitu.
21. Irrota pinionin mutteri.
22. Käytä vedintä irrottaaksesi pinionin pois vetopyörästöstä.
23. Irrota pinion vetopyörästöstä.
24. Käytä vedintä laakerin löysäämiseen pinionista.
25. Huomioi pinionin välilevyjen koko ja sijainnit.
26. Asenna uusi laakeri pinioniin holkilla tai laakerityökalulla, joka on kosketuksissa vain sisempään laakerirataan.
Neulalaakeri
27. Jos pinionin sisällä oleva neulalaakeri on lukkorenkaassa, irrota se.
28. Irrota neulalaakeri sopivalla työkalulla.
29. Asenna neulalaakeri vetopyörästökoteloon sopivalla työkalulla. Työkalu saa painaa vain laakerin ulompaa laakerirataa.
30. Tarkista, että laakeri on istuimen alaosassa.
31. Jos neulalaakerissa on lukkorengas, tarkista, että se on urassaan.
32. Kokoa laakerit ja tiivisterenkaat vastakkaisessa järjestyksessä, jossa purit ne. Muista laittaa rasvaa tiivisterenkaiden ulkopuolelle asennuksen aikana.
33. Asenna ajoneuvon vetopyörästö uudelleen, äläkä unohda lisätä uutta veto-/tasauspyörästööljyä.