Nopeat toimitukset Tuhansittain tavaroita varastossa Toimitus alkaen 5,99 €
Mönkijän varaosat ja lisävarusteet verkosta!
Suosikkeja (0)

ATVPRO vanneopas

Lue lisää vanteista ja pyöristä

Tässä oppaassa käsittelemme vanteita sekä sitä, millaisia niitä on, ja mitkä niistä sopivat sinun mönkijääsi. Käymme myös läpi, mitä erilaisia ?pulttijakoja on saatavilla ja miten saat helposti selville omasi.

Tässä oppaassa käydään läpi seuraavat asiat:

– Pulttijako – Pyörän koko – Vannekoon merkinnät – Alumiiniset vai teräsvanteet? – Pyöränmutterit

Pulttijako, ET ja koko.

Aivan kuten mönkijän renkaissa, myös mönkijän vanteissa on uskomattoman monipuolisen ulkonäön lisäksi myös paljon erilaisia merkintöjä ja mittoja. Alta löydät yleisimmät merkinnät ja niiden selitykset. Koko: Vanteen koko mitataan tuumina, ja mitta viittaa pituuteen vinottain vanteen poikki (mitta A). Yleisimmät mönkijän vanteiden koot ovat 12 tai 14 tuumaa. Suurempi vanne näyttää paremmalta ja on vakaampi, mutta on herkemmin vahingoittuva, koska käytetyn renkaan kumimäärä on profiililtaan pienempi. Quad-mönkijöissä 8, 9 tai 10 tuumaa ovat yleisiä. Viimeinen numero mönkijäsi renkaassa viittaa vanteen kokoon, jota renkaalle tulee käyttää. Esim. 25*10-12, jossa 12 on vanteen halkaisija tuumina. Pulttijako: Pulttijako viittaa mönkijän vanteen/pyöränpulttien pultinreikien keskikohdan väliseen mittaan ja se mitataan vinosti kahden pultinreiän/pyörän pultin poikki (mitta B). Kaikkein yleisimmistä mönkijöistä on olemassa luetteloita, joista voimme tarkistaa mönkijäsi pulttijaon, mutta jos omistat erittäin vanhan mönkijän tai vähemmän tunnetun merkkisen mönkijän, saatamme joutua pyytämään sinua mittaamaan pulttijaon itse. Tämä on helppo tehdä työntömitalla tai viivaimella ja ilmoitetaan millimetreinä.
Mät ditt bultmönster
Saadaksesi selville mönkijäsi pulttijaon mittaa etäisyys vinottain kahden pultin navan keskipisteiden välistä. Saat tulokseksi mitan, joka on 100, 110, 137(136), 145(144) tai 156.

Mönkijän pulttijako

Mönkijän yleisimmät pulttijaot ovat seuraavat (Numero 4 kaikkien pulttijakojen alussa viittaa 4 pultinreikään. Hyvin harvoissa mönkijöissä on enemmän tai vähemmän kuin 4 pultin reikää.): 4/110 – Japanilaiset, kiinalaiset ja taiwanilaiset mönkijät (Suzuki, Honda, Yamaha, uudet Kawasakit, Goes, CF Moto, Dinli, SMC, TGB, Kymco, Hisun ja ym.) 4/115 – Arctic Cat 4/137 – Can-Am ja vanhemmat Kawasakit 4/156 – Polaris

Quadin pulttijako

Quad-mönkijöissä on usein eri pulttijako edessä ja takana, esimerkiksi: 4/115 takana + 4/156 edessä – Yamaha 4/110 takana + 4/145 (4/144) edessä – Suzuki, Dinli, Can-Am ja Access 4/110 takana + 4/156 edessä – SMC ja KTM

Leveys

Vanteen leveys on annettu tuumina ja se voi olla 5–8 tuumaa mönkijässä ja 5–10 tuumaa Quadissa (mitta C). Mitta annetaan usein vanteen mitan mukaan, esim. 12*7 viittaa vanteeseen, joka on 12 tuumaa korkea ja 7 tuumaa leveä, siis melko vakiokoko. Usein voit asentaa mönkijään leveämmät vanteet mönkijää muuttamatta, koska vanteen ET on muuttumaton (asia, johon palaamme pian). On huomioita kuitenkin se, että leveämpi vanne rakentuu usein ulospäin, joten saat leveämmän mönkijän. Mönkijöiden jälkimarkkinavanteiden vakioleveys on nykyään 7–8 tuumaa. Voitko asentaa 12" leveän renkaan 5" leveälle vanteelle? Totta kai. Sinun ei tarvitse mukauttaa renkaan leveyttä vanteen leveyteen, mutta siinä on tietysti hyvät ja huonot puolensa. Vannetta leveämpi rengas suojaa vannetta ja sopii hyvin metsään. Yleinen yhdistelmä mönkijässä on 7 tuuman vanteet edessä ja takana, joissa on 8–10 tuumaa leveät renkaat edessä ja 10-12 tuumaa leveät renkaat takana. Sen sijaan rengasta leveämpää vannetta käytetään lähes yksinomaan maantie- ja Quad-mönkijöissä niin sanotun "saksalaistyylin" saamiseksi. Mönkijöiden ja traktorimönkijöiden vanteiden vakioleveys on 7–8 tuumaa, ja nämä vanteet sopivat 7–12 tuumaa leveisiin renkaisiin.

ET tai Offset

Viittaa vanteen navan sijaintiin suhteessa vanteen sisäreunaan tuumissa mitattuna (mitta D). Esimerkki: 6 tuumaa leveässä vanteessa on ET 3+3, vanteen napa on vanteen keskellä. Yleinen ET mönkijöille, joissa on jaettu taka-akseli ja 7 tuumaa leveä vanne, on 5+2 (vanteen napa on siis siirtynyt melko paljon ulospäin). Yleinen ET mönkijöille, joissa on jäykkä taka-akseli ja 7 tuumaa leveä vanne, on 2+5 (tässä vanteen napa on hyvin lähellä mönkijän kiinnitystä). Jäykkä tai jaettu taka-akseli (IRS) Vakio-ET (offset) jaetulla taka-akselilla varustetuissa mönkijöissä ja traktorimönkijöissä (jaettu taka-akseli ns. IRS, "individual/independent rear suspension") on 5+2. Vakio ET mönkijöissä, joissa on jäykkä taka-akseli (pääasiassa Hondan mönkijät ja pienemmät mallit muilta valmistajilta) on 2 +5. Tämä koskee 7 tuumaa leveitä vanteita.

Alumiini vai teräs

Aivan kuten autojenkin vanteita, nykyään voit saada mönkijän vanteita eri materiaaleista valmistettuina, ja uskomattoman valikoiman erilaisia ulkoasuja. Ensimmäinen asia, joka on mietittävä, on se, pitäisikö mönkijässä olla teräs- vai alumiinivanteet. Teräsvanteet ovat usein iskunkestävämpiä ja soveltuvat paremmin metsäkäyttöön. Teräsvanteella on myös suurempi taipumus taipua halkeilun sijaan, joten teräsvanteen voi kätevästi lyödä takaisin muotoonsa. Teräsvanne sen sijaan on huomattavasti painavampi, ja sitä on saatavilla hyvin rajoitetusti ulkoasujen ja mittojen osalta. Teräsvanteet ovat usein alkuperäisvanteina nykyisissä mönkijöissä. Alumiinivanteet parantavat ylivoimaisesti eniten mönkijän ulkonäköä ja ovat hyvin yksinkertainen tapa personoida mönkijää. Alumiinivanne on kevyempi kuin teräsvanne, ja niitä on saatavana monennäköisinä ja erikokoisina. Tätä vannetyyppiä myydään nykyään eniten, ja siksi uusia ulkoasuja ja valmistajia tulee koko ajan lisää. Vanteelle valitsemastasi laadusta ja hintaluokasta riippuen ne sopivat eri käyttötarkoituksiin. Edullisempi alumiinivanne sopii parhaiten mönkijöihin, joita käytetään pääasiassa maan- ja sorateillä kuljetuksiin sekä maataloustöihin, koska materiaali eroaa laadultaan, ja viimeistely ja maalipinnat ovat yksinkertaisempia. Kalliimmassa alumiinivanteessa on käytetty eksklusiivisempia materiaaleja, jotka lisäävät vanteen kestävyyttä ja iskunkestävyyttä. Jos käytät mönkijääsi metsätaloudessa, tällainen vanne säilyttää viimeistelynsä ja laatunsa pidemmän ajan. Alumiinivanteet ovat myös ilmiselvä valinta, jos aiot vaihtaa Quad-mönkijäsi renkaat. Esimerkiksi ITP SS112 Machined -mallin bling-kerroin on täydellinen!

Pyöränmutterit

On tärkeää muistaa käyttää vanteisiin sopivia pyöränmuttereita, jotta vanne ei vaurioidu. Yleisimmät pyöränmutterityypit ovat joko litteitä tai kartiomaisia, mutta useimmat vanteenvalmistajat suosittelevat käyttämään heidän omia yhteensopivia pulttejaan parhaan sopivuuden saavuttamiseksi. Se ei yleensä ole suuri kustannus ja voi olla hyvä investointi estämään uusien vanteiden vahingoittumisen. Ota meihin yhteyttä, niin autamme sinua löytämään vanteisiisi sopivat pyöränmutterit.

Usein kysyttyä ja vastauksia

Voinko laittaa leveämmät renkaat kuin vanteet? Kyllä, yleensä renkaat ovat leveämmät kuin vanteet. Vakiovanteet ovat usein 7 tuumaa leveät ja niihin asennetaan 8–12 tuumaa leveät renkaat. Minkä kokoisia mönkijän vanteita on olemassa? Mönkijöissä yleisin vannekoko on 12 tuumaa. 14 tuumaa on sen sijaan yleistymässä, jopa alkuperäisinä. 12:sta ja 14 tuuman lisäksi tarjolla on modernimpia vanteita mönkijöille 15:sta ja 17 tuuman kokoina sekä pienempiä kokoja vanhempiin 9, 10 ja 11 tuuman mönkijöihin. Millainen rengasventtiili mönkijän vanteessa tulee olla? Useimmat mönkijän renkaat on tehty asennettavaksi ilman sisärengasta ja tällöin vanteessa täytyy olla rengasventtiili. Se on samantyyppinen venttiili, jota käytetään autoteollisuudessa. (no, vanhassa autoteollisuudessa ennen kuin rengasventtiileistä tuli huipputekniikkaa.) Tavallinen TR413-tyyppinen kumiventtiili toimii hyvin. Millaiset pyöränmutterit mönkijässäni tulee olla? Mönkijöihin on olemassa muutamia erilaisia pyöränmuttereita ja usein on tärkeää tarkistaa, millainen vanne mönkijässä on ennen uusien pyöränmutterien tilaamista. Eri vanteissa voi olla erityyppisiä muttereita: kartiomaisia tai litteitä tai erilaisia muttereiden kantoja. Toisaalta useimmissa mönkijöissä pyöränpulttien mitat ovat samat, ja silloin voit helposti kaventaa mutterimallien valikoimaa. M10x1,25 on yleisin pyörän pultti. Se on 10 mm paksu pultti kierrevälillä 1,25. Tällaiset on valtaosassa japanilaisista ja kiinalaisista mönkijöistä, kuten Suzuki, Honda, Yamaha, Kawasaki, Goes, CF Moto, Access, TGB, SMC jne. sekä useimmissa Can-Am- ja Arctic Cat -malleissa. Useimmissa Polaris 500/700/800 -malleissa on kuitenkin tuumakierre nimeltään 3/8-24. Polaris-malleissa nimeltään XP 8Tex 550/850/1000XP) on toisaalta millimetrikierteet, jotka ovat samankaltaisia kuin M10x1,25. Kun olet tarkistanut mutterien mitat, sinun on tiedettävä, onko kyseessä litteä vai kartiomainen mutteri. Sen voit nähdä vanteesta. Periaatteessa ei ole erilaisia kartioita, joten jos vanteen reikä on sovitettu kartiomaiselle mutterille, valitaan sellainen. Jos vanteen kiinnityspinta, johon mutteri uppoaa, on tasainen, valitaan litteä mutteri. Se, mikä voi kuitenkin erota, on hylsyavaimen koko, jotta saat sen mahtumaan vanteen reikään, jossa mutterin pitäisi olla. Useimmat alkuperäiset mutterit on tarkoitettu 17 mm:n hylsyille ja moniin jälkimarkkinavanteisiin, esim. ITP, sopii vain 14 mm:n hylsy. Tämän vuoksi sinun on ostettava niiden mutterit, vaikka sinulla olisi alkuperäiset kartiomaiset mutterit. Mikä on Bead Lock ja Dual Beadlock? Bead lock on vannetyyppi, jossa vanteen reuna ruuvataan kiinni kokonaisella rivillä pultteja ja näin se lukitsee renkaan vanteeseen. Tämä on yleistä silloin, kun mönkijällä ajetaan rajusti tai halutaan ajaa erittäin matalalla renkaanpaineella ilman vaaraa siitä, että rengas työntyy pois vanteelta. Tavallinen beadlock lukitsee renkaan ulkopuolen vanteeseen, Dual Beadlock lukitsee renkaan molemmat sivut. Beadlock-vanteet voi asentaa kuka tahansa, jolla on räikkävarsi. Usein se jopa helpottaa renkaan vaihtoa, koska sinun ei tarvitse ""vääntää"" sitä pois vanteelta. Beadlock-vanteet ovat sen sijaan usein melko paljon kalliimpia kuin perinteiset vanteet. Voinko laittaa mönkijääni auton vanteet? Useimpien, tai kaikkien yleisesti käytettyjen, mönkijöiden pulttijako ei vastaa mitään tunnettua auton pulttijakoa. Lähimpänä ovat yleensä vanhat Opel-vanteet, jotka voivat olla 4/100, mutta se ei usein auta, sillä pienin mönkijän pulttijako on 4/110. Voinko muuttaa mönkijäni pulttijakoa? On olemassa ns. spacer-muuntimia, jotka muuntavat pulttijaon toiseksi, esim. 4/110:stä 4/136:een ja samalla leventävät mönkijää. Toisaalta spacer-muuntimet ovat epätavallisia, ja saatavilla olevat ovat yleensä erittäin kalliita. Siksi niillä ei kannata vaihtaa pulttijakoa vain sen vuoksi, että löysit pari edullista, käytettyä vannetta väärällä pulttijaolla, jotka haluat asentaa mönkijääsi.

Mönkijän vanteiden valikoima