Nopeat toimitukset Tuhansittain tavaroita varastossa Toimitus alkaen 5,99 €
Mönkijän varaosat ja lisävarusteet verkosta!
Suosikkeja (0)

ATVPRO opas vinssieletrokniikkaan

Lue lisää vinssireleestä, kaukosäätimestä ja vinssin kytkennästä

Tervetuloa lukeman ATV Husetin suurta vinssielektrokniikkaopasta! Tässä oppaassa käymme läpi muun muassa vinssin kytkemisen, vinssin kauko-ohjausvaihtoehdot ja sen, miten löydät oikeanlaisen vinssireleen.

Tässä oppaassa käydään läpi seuraavat asiat:

– Mönkijän vinssin kytkeminen – Mönkijän vinssin vianmääritys – Vinssin kauko-ohjaus – Warn-vaihtokaukosäädin – Vinssirele – Vinssin ohjauspainike – Kaksoisakkusarja
Kytke mönkijän vinssi
Kaikki mönkijän vinssimme (Warn RT25/30/40 Replacement -mallia lukuun ottamatta) sisältävät kaikki tarvittavat kaapelit, releet ja ohjauskytkimet, jotta voit aloittaa vinssin käytön heti. (Kytkentäosien lisäksi pakkaus sisältää luonnollisesti myös vinssikoukun, vinssivaijerin/-liinan ja vinssirullat.)
Releohjatun mönkijän ja traktorimönkijän vinssin asennus
Tätä asennusohjetta voidaan käyttää kaikkiin releohjattuihin 12/24 voltin mönkijöiden ja traktorimönkijöiden vinsseihin. Kaikkien ATV Husetin valikoiman vinssien, joissa on täydellinen kaapeli- ja relesarja, kaapelit on värikoodattu alla olevan kuvan mukaisesti. Värieroja saattaa esiintyä, mutta kytkentälogiikka on kaikissa vinsseissä sama. 1. Kytke sininen ja keltainen kaapeli vinssireleeseen (asento nro 2) siniseen ja keltaiseen värimerkittyyn (voidaan myös merkitä "M-" & "M+") kohtaan. (Jos satut liittämään nämä kaksi kaapelia väärin, mitään vakavampaa ei tapahdu, mutta vinssi alkaa vinssata "väärään suuntaan", kun painat vinssipainiketta. Jos näin käy, vaihda vain kaapeleiden paikkoja). 2. Kytke vinssireleen plus & miinus -kaapeli akun (asento nro 4) plus & miinus -kohtaan (tai plus & maadoitus) 3. Liitä vinssin painikkeen/ohjauskytkimen (asento nro 3) värikoodatut kaapelikengät vastaaviin vinssireleen kaapeleihin. Jos vinssipainikkeessa on irrallinen punainen kaapeli ilman kaapelikenkää, tämä on kytkettävä 12 voltin lähteeseen, ennen virtalukkoa tai sen jälkeen (asento nro 5). HUOM! Käytä aina mukana toimitettuja kumisuojia kaapelikenkien päällä ja varo, ettet kytke ristiin akun plus- ja miinusnapoja.
Mönkijän vinssin vianmääritys
Yksi yleisimmistä saamistamme kysymyksistä: mistä tiedän, mikä vinssin komponenteista on viallinen, kun vinssi lakkaa toimimasta? Jos vinssi esimerkiksi lakkaa toimimasta ja releestä kuuluu vain napsahdus, miten voit silloin tietää, onko kyseessä viallinen rele vai jokin muu? Alla käymme läpi yleisimmät viat ja tavat selvittää, mikä osa on vaihdettava. Lyhyesti sanottuna, mönkijän vinssi on yksinkertainen sähkömoottori, jota ohjataan vaihtokytkimellä. Näiden kolmen komponentin (vinssi, vinssirele, vinssipainike) lisäksi ainoa komponentti, joka voi olla viallinen, on akku. On totta, että jokin kaapeleista voi myöskin katketa, mutta riippumatta siitä onko näin tapahtunut, sinun on tiedettävä, mistä kaapelista alat etsiä vikaa. Käymme komponentit läpi vaihe vaiheelta: Mittausta varten sinulla tulisi olla yleismittari, joka on asetettu 20 voltin tasavirtaan (20 V DC). Perusajatuksena on se, että vianmääritys tehdään komponenttikohtaisesti, jotta tiedät, missä päästä vika löytyy, sen sijaan, että alkaisit nykiä irti kaikkia löytämiäsi kaapeleita. **Pähkinänkuoressa: Napsahtaako rele, mutta vinssi ei pyöri? Silloin vinssipainike toimii ja vika on joko liian alhaisessa akun jännitteessä (yleistä), vinssireleessä (erittäin yleistä) tai vinssissä on oikosulku / se on jumissa (harvinaisempaa).** 1. Akku: Varmista, että sinulla on terve akku, jossa on tarpeeksi virtaa. Akun kuntoa ei nimittäin voi taata, vaikka se olisi ostettu vain kuukausi sitten tai sen jännite olisi 12 volttia. Mönkijän akut ovat pienen kokonsa vuoksi herkkiä sekä hajavirralle että purkamaan varauksensa itse. Ne tarvitsevat ylläpitolatauksen, vaikka mönkijä olisikin ollut poissa käytöstä vain lyhyen aikaa. Voit lukea lisää mönkijän akuista ja akkulatureista Akkuoppaastamme Vianmääritys: Mittaa jännite akun napojen kohdalta mönkijän ollessa käynnissä, jolloin sen pitäisi olla 13–14 volttia. Jos jännite ei yllä siihen, on todennäköistä että jännitteentasaaja tai staattori on rikki – todennäköisemmin jännitteentasaaja. Mittaa akun jännite, kun mönkijä on sammutettu, jolloin sen pitäisi olla 12,7 volttia. Jos näin ei ole, lataa akku täyteen ja suorita mittaus uudelleen. Jos akku ei pidä jännitettä, akku on rikki. Jos akussasi on yllä mainittua alhaisempi jännite, akussa on todennäköisesti liian vähän tehoa, jotta vinssi toimisi. 2. Vinssirele Vinssirele on komponentti, josta vika useimmiten löytyy. Se on eräänlainen virtakytkin, joka lähettää +/- akusta vinssiin painaessasi vinssipainiketta. Vinssirele on napaisuutta vaihtava, mikä tarkoittaa, että jos painat kytkimen toista reunaa, +/- lähetetään vinssiin yhdessä suunassa, ja jos painat toista, +/- se muuttaa suuntaa. Vianmääritys: Releessä on useimmiten 4 ruuvinapaa, katso yllä oleva kuva. Navoista 2 on akusta +/- ja 2 vinssiin +/-. Mittaa napojen kohdasta, joihin akun useimmiten musta ja punainen kaapeli kytkeytyvät. Jännitteen pitäisi olla sama kuin akussa, ja jos se on vähemmän, vika on akun ja releen välisissä kaapeleissa. Jos sama ongelma jatkuu, siirry seuraavaan vaiheeseen. Mittaa napojen välistä, joihin on liitetty kaapelit (sininen/keltainen yllä olevassa luonnoksessa), jotka kulkevat vinssistä koneen maadoitukseen. Eli mistä tahansa rungon maalaamattomasta teräsosasta tai akun miinuksesta. Paina vinssipainiketta molempiin suuntiin, jolloin sinun pitäisi saada akun jännite näkymään mittarissa. Toista toisella navalla. Jos et saa akun jännitettä näkymään näissä mittauksissa, rele ei välitä virtaa vinssiin. Varmuuden vuoksi voit irrottaa vinssikaapelit releestä ja tehdä mittauksen uudelleen sulkeaksesi pois sen, että vinssin oikosulku (erittäin harvinaista) aiheuttaisi vääriä lukemia. 3. Vinssipainike Vinssipainike sijaitsee usein ohjaustangossa ja se on jousikuormitteinen kytkin, jonka toista reunaa painamalla vinssi vetää köyttä sisään ja toista reunaa painamalla ulos. Vinssipainike on kytketty releeseen kahdella pienellä kaapelilla, jotka kuljettavat ohjausvirran releeseen. Painikkeeseen puolestaan syötetään 12 volttia virtalähteestä, joko suoraan akusta, mutta mieluiten 12 voltilla sytytyksen jälkeen. Se voidaan myös joissakin tapauksissa syöttää 12 voltilla releestä. Kun painat painiketta, virta lähetetään ohjausvirtakaapelien reikään, jotta rele kytkeytyy päälle ja virta kulkee akusta vinssiin. Vianmääritys: Mittaa yksi pienistä kaapeleista, joka kulkee releestä (vihreä/musta yllä olevassa luonnoksessa) maadoitukseen samalla, kun painat vinssin painiketta. Jännitteen pitäisi olla jossakin 12 voltin paikkeilla. Akun jännitteen ei tarvitse olla täsmälleen se, vaan jotakin vastaavaa. Mittaa toinen kaapeli samalla tavalla. Jos jännite on havaittavissa täällä, painike välittää virtaa kuten pitääkin ja itse vika on silloin jossakin kohdassa painikkeen jälkeen. Jos mittauksen aikana ei saa lukemia jännitteestä, painike ei toimi kunnolla. Tarkista, missä painikkeen virtalähde on. Seuraa ohjaustangon painikkeesta lähtevää kaapelia, joka yleensä jakautuu irtonaiseksi punaiseksi kaapeliksi ohjaustangon rungon kohdalla ja on kytketty 12 voltin jännitteeseen käynnistyksen jälkeen. Tarkista, että tämä kytkentä on tehty oikein ja että sen jännite on 12 V. Jos olet todennut, että painikkeen virtalähde on kunnossa, mutta et silti saa virtaa releeseen, painike on rikki. 4. Vinssi Todennäköisesti vika ei löydy vinssistä. Toki se voi kärähtää. Vinkkimme onkin, että haistamalla vinssiä havaitset, jos se on ollut liian kovalla käytöllä, sillä palavalla sähkömoottorilla on erikoinen omainaishaju. Vinssi on, kuten olemme aiemmin sanoneet, vain sähkömoottori. Siinä on vain +/- yhteen tai toiseen suuntaan, jolla se toimii. Sähkömoottorin polttamisen lisäksi on vain harvoja asioita, jotka voivat mennä vinssissä pieleen ja jos niin käy, sen yleensä kyllä kuulee. Vinkkinä kehotamme tarkistamaan, että et ole vahingossa irrottanut kytkentää, koska silloin vinssi usein kolisee, mutta ei liiku. Vianmääritys: Helpoin tapa suorittaa vinssin vianmääritys on irrottaa vinssireleestä tulevat kaapelit ja laittaa 12 voltin käynnistyskaapelit mönkijän akusta vinssin napoihin. Se voi aiheuttaa pientä rätinää, joten ole varovainen. Jos asetat kaapelit napa-aukkoihin, vinssin tulisi toimia yhteen suuntaan, ja jos käännät sen toisinpäin, sen pitäisi toimia toiseen suuntaan. Voit myös mitata vinssin navat, kun relekaapelit ovat kytkettyinä. Mittaa yhdestä navasta maadoitukseen ja painaa vinssipainiketta, jolloin jännitteen pitäisi olla sama kuin akun mittauksen yhteydessä (joitakin millivoltteja voi kadota matkalla, mutta jännitteen on yleisesti ottaen sama). Tee mittaus toisesta navasta samalla tavalla. Tällä mittauksella voit havaita, että virta lähetetään akusta releen kautta aina vinssiin asti. Jos vinssin navoissa ei ole jännitettä, mutta vinssiin menevän releen navoissa on, vika löytyy releen ja vinssin välisissä kaapeleista. Tässä on lyhyesti kerrottuna ohjeet mönkijän vinssin vianmääritykseen. Toki vinssireleissä ja painikkeissa on pieniä eroja merkistä riippuen, mutta perusperiaate on sama kaikissa markkinoilla olevissa mönkijän vinsseissä.
Rele/kontaktori sähkövinssille
Rele on komponentti, joka lähettää virtaa mönkijän tai traktorimönkijän akusta sähkövinssiin. Relettä ohjataan ohjauskytkimellä, joka on usein asennettuna mönkijän ohjaustankoon, tai kaukosäätimen kautta. Releessä on kaksi napaa, jotka kytkeytyvät akun plus- ja miinusnapoihin, ja kaksi napaa, jotka kytkeytyvät vinssin plus- ja miinusnapoihin. Näissä on ruuvi- ja mutteriliitäntä, joka on yleensä kooltaan M6. Releessä on myös kaksi pienempää kaapelia, joiden kautta ohjausvirta tulee ohjauskytkimestä. Juuri tämä signaali saa releen käynnistymään ja vinssin toimimaan. Rele on vaihtonapainen. Toisin sanoen molempiin ohjausvirtakaapeleihin (vihreä ja musta) on syötettävä 12 voltin jännite ohjauspainikkeesta tai kaukosäätimestä, riippuen siitä kumpaan kaapeliin syötetään, jotta rele lähettää virran vinssiin, jolloin se pyörii sisään tai ulos. Jos vaihdat vahingossa ohjausvirtakaapeleiden tai releestä vinssiin menevien kaapeleiden paikkoja, mitään vakavampaa ei tapahdu. Vinssi vain pyörii väärään suuntaan, kun painat vinssipainiketta. Asia on helppo korjata laittamalla kaapelit oikeisiin paikkoihin. Ainoat kaapelit, joita ei saa kytkeä ristiin tai väärin, ovat akku + ja -. Ne on aina asennettava oikeaan liitäntään releessä, joka on värikoodattu punaisella ja mustalla tai merkitty B+ akun plus- ja B- akun miinus -merkinnöillä.
Huomaa, että yllä olevan kuvan esimerkki on Warnin rele/kontaktori. Napojen värit ja liitäntä voivat vaihdella, mutta kytkentä tapahtuu yleensä samalla tavalla kaikissa tämäntyyppisissä releissä. Kaikki vinssireleemme sopivat markkinoiden yleisimpiin vinsseihin, jotka ovat kooltaan enintään reilu 1300 kg ja joilla on samat liitännät kuin yllä olevassa kuvassa ja tekstissä esitetyt. Mönkijän vinssireleemme on mukautettu mönkijän vinssin käyttämän sähkövirran mukaan. Warnin rele on esimerkiksi mukautettu jopa Warn 3000 -vinsseihin, jotka kuluttavat 140–150 ampeeria enimmäiskulutuksella enimmäiskuormalla. Artraxissa ja Broncossa ei ole numeroita, mutta ne ovat samanlaisia kuin Warnin, joten niitä voidaan käyttää samantyyppisissä vinsseissä.
Artraxin/Broncon/kiinalaisten vinssien vinssireleillä on sama tehtävä kuin Warnin releellä, mutta ne ovat edullisempia releitä, joilla on pitkä käyttöikä.
Warnin vinssireleellä/-kontaktorilla on paras tiiviys ja pisin käyttöikä, joka soveltuu jopa 1300 kg:n vinsseille. Saatavana eri versioina – vertaa relettäsi kuviin löytääksesi oikeanlaisen releen vinssiisi.
Kytkin / Mini Rocker -kytkin / ohjauskytkin
Painiketta, joka on yleensä asennettuna mönkijän ohjaustankoon tai vinssin kytkennän viereen, kutsutaan yleensä ohjauskytkimeksi, kytkimeksi tai Mini Rocker -kytkimeksi. Tällä painikkeella hoidat vinssin käyttöä. Kaikki ohjauskytkimemme sopivat kaikkiin releisiimme ja vinsseihimme sekä markkinoiden yleisimpiin vinsseihin liitännällä, joka näkyy yllä olevassa kuvassa (huom! ei sovellu Artrax PW-2000 -malliin). Ohjauskytkimessä on kaksi kaapelia, jotka liitetään releen vastaaviin kaapeliliitäntöihin ohjausvirtaa varten. ?Kytkimessä on myös punainen kaapeli, joka kytkeytyy 12 voltin liitäntään mönkijässä tai traktorimönkijässä, mieluiten 12 volttiin virtalukon jälkeen. Ohjauskytkimessä on kiinnikkeet ohjaustankoa varten (halkaisijaltaan noin 22 mm), mutta se voidaan asentaa myös muihin pyöreisiin tai neliömäisiin kohtiin.
Kaukosäädin/radio-ohjain vinssille
Kaukosäädin täydentää erinomaisesti mönkijän tai traktorimönkijän vinssiä, jos haluat seisoa hieman kauempana vinssistäsi vinssatessasi. Se voi esimeriksi helpottaa mönkijän vetämistä irti mudasta tai vinssaamista ylös jyrkkää rinnettä pitkin silloin, kun mönkijän selässä ei ole turvallista olla. Kaukosäädinsarja on myös erinomainen lisävaruste heille, jotka käyttävät vinssiä mönkijän takaosassa tai asennettuna metsäkärryyn tukkien vinssaamista varten. Silloin voit seistä vinssikoukun tai tukkia pitävien tukkisaksien vieressä pitääksesi jännityksen köydessä, jotta tukki ei pääse irtoamaan. Voit myös helpommin auttaa tukkien ohjaamista metsäkärryyn.
Kaukosäädin sisäänrakennetulla releellä
Kaukosäätimessä, jossa on sisäänrakennettu vinssirele, kaukosäätimen vastaanotin on sisäänrakennettu laatikkoon, jossa vinssirele sijaitsee, mikä helpottaa kytkentää. Tämäntyyppinen rele kytketään akun +/- -kohtaan ja vinssiin. Releessä on myös lähdöt johdollisen ohjauskytkimen käyttöä varten, mutta kaukosäädintä voidaan käyttää ilman tätä ohjauskytkintä.

Exempel Fjärrstyrning med inbyggt relä

Kaukosäädin ilman sisäänrakennettua vinssin relettä – Vain vastaanotin ja lähetin
Kaukosäädinsarja sisältää vastaanottimen/ohjausyksikön, joka vastaanottaa signaalin langattomasta kaukosäätimestä. Tämä ohjausrasia on asennettu vinssireleen yhteyteen. Ohjausrasiassa on plus- ja miinuskaapelit, jotka on kytkettävä ajoneuvosi plus- ja miinusliitäntöihin, ja mieluiten kytkettävä plus-virtalähteeseen virtalukon jälkeen. Se voidaan kuitenkin myös liittää akun plusliitäntään, muista siinä tapauksessa vain sammuttaa ohjausrasia päivän päätteeksi. Ohjausrasiassa on myös 2 kaapelia, jotka kytketään vinssin releen ohjausvirtaan, Warn- ja Artrax-radio-ohjaimissa on kaapelikengät, jotka sopivat markkinoiden yleisimpiin reletyyppeihin. Katso alla oleva kuva. Edullisempien radio-ohjaimien kohdalla saatat joutua liittämään kaapelit itse. Esimerkkikytkentä, Artrax RM-1 – Warnin kaukosäädin toimii samalla tavalla: Ajatuksena on, että kaukosäätimen vastaanottimeen syötetään + mönkijästä. Kun painat kaukosäädintä, vastaanotin lähettää + vinssireleeseen.
Erityyppiset kaukosäätimet ilman vinssirelettä:
Warn-kaukosäätimen kantama on noin 20 metriä ja se on erittäin korkealaatuinen. Kaukosäädin on tiivistetty hyvin ja se on alkuperäinen, mitä tulee mönkijänvinssien radio-ohjaimiin. Kaukosäätimen suuren koon ja helppokäyttöisten painikkeiden ansiosta voit helposti käyttää kaukosäädintä käsineet kädessäsi. Warns-radio-ohjaimeen on myös mahdollista ostaa uusi irrallinen kaukosäädin, joka voidaan koodata uudelleen vastaanottimeen, jos nykyinen kaukosäätimesi katoaa tai vahingoittuu. Uusi kaukosäädin maksaa noin 70 € ilman vastaanotinta. Edullisempia radio-ohjattavia versioita voi harvemmin korvata ostamalla uusia kaukosäätimiä.
Artrax-radio-ohjain RM-1 on kopio Warnin ohjaimesta ja on ulkonäöltään täsmälleen samanlainen. Kaukosäätimen suuri koko, hyvä kantama ja korkea laatu oikeaan hintaan ovat tehneet tästä radio-ohjaimesta asiakkaiden suosikin. Erona Warnin hieman kalliimpaan radio-ohjaimeen on se, että tiiviste ei ole yhtä korkea eikä Artrax-kaukosäätimeen ole mahdollista ostaa uutta erillistä kaukosäädintä.